depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Depression er et underligt ord, det er jeg enig i.

Jeg ved fra andre unge, at det kan føles mærkeligt at få sat ‘mærkat’ på den nedtrykte stemning, man kalder depression.

Der er fordele og ulemper ved, at du og din familie har fået at vide, at du er ramt af depression.

På den ene side er det et minus for dig, at dine forældre nu virker endnu mere kede af det.

På den anden side er det et plus, at dine forældre ved besked: De allerfleste forældre vil nemlig helst vide, hvad der presser deres barn.

Derudover rykker hjælpen tættere på: For nu ved personerne på hospitalet, hvordan de bedre kan hjælpe dig og din familie.

Når man er ramt af depressive tanker, skal man nemlig have hjælp. For depressive tanker gør, at man ikke kan hjælpe sig selv.

Når du siden 3. klasse har haft lange perioder med nedtrykthed, har du været under stort pres i lang tid. Det kan ingen mennesker holde til – ligegyldigt hvor stærk man er.

Du skriver, at du af og til har behov for at ‘dulme’ dig selv ved at cutte.

Jeg tænker på, at du har brug for at tale med nogen om dét, der trigger selvmordstankerne og trangen til at skære i dig selv?

Jeg kan se, at du er begyndt at mødes med en psykolog, der virker sød. Dét er godt, for samtaler med en psykolog, kan være en stor hjælp.

Psykolog-samtaler kan føles rigtigt hjælpsomme – særligt når samtalerne kan blive et ‘trygt rum’, hvor du kan tale frit og lægge facaden. Jo mere ligeud og ærligt du kan tale med psykologen – jo mere hjælpsomme kan samtalerne blive. Jeg ved fra andre unge, at gode psykologsamtaler kan have en kæmpe betydning – særligt på lang sigt.

De fleste gange består den bedste hjælp i en kombination: Det kan være en god ide at gøre flere ting på samme tid.

For eksempel at ændre på nogle ting i hverdagen og gå til psykologsamtaler og lade sig hjælpe af en pille.

Jeg er enig med dig i, at man helst skal føle sig bedre tilpas livet, fordi man har fået ændret ved nogle ting (og ikke på grund af nogle piller, man har spist).

Men du behøver ikke bekymre dig på dette punkt. Lægen, du skal tale med ved, at medicin aldrig kan stå alene. Lægen ved, at medicin virker sammen med andre tiltag. Netop dette skal lægen, du og din familie tale mere om, når I møder op på hospitalet. I har jo sammen et fælles mål: Der skal ske noget, så du får det bedre i dit liv!

Nu kender jeg ikke til dig og din familie. Du fortæller ikke så meget om de ting i dit liv, der føles alt, alt for hårde for dig.

Derfor ved jeg ikke, om en bisidder ville kunne hjælpe dig med nogle af de ting (derhjemme eller andre steder), som du har brug for bliver ændret?

For en sikkerheds skyld sender jeg lige en lille video, hvor du kan se én af vores bisiddere; så kan du have denne mulighed i baghovedet, hvis du skulle få brug for at tale med en god voksen fra BørneTelefonen: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Måske kan du gennem sætningerne i mit svar mærke, at jeg har læst dit brev mange gange; og jeg har forsøgt at forstørre dit håb. Jeg ved nemlig at andre unge end dig har følt sig fastlåst i depression: Alligevel har har de fået det meget bedre i deres liv, når de har taget imod hjælp.

Èt skridt, der måske kunne føles rart nu, hvor du har læst dette svar, kunne være at kontakte en rådgiver hos LMS. For rådgiveren her ved rigtigt meget om at være ramt af trangen til at ‘dulme’ sig selv med cuting. At tale med andre personer end mig er vejen frem.

Det må have været en kraftanstrengelse for dig at skrive til brevkassen. Dit brev viser mig, at du stadig har kræfter tilbage og forsøger at gøre noget.

Jeg fornemmer, at du er en person, der ikke så let giver op. Derfor har du gode kort på hånden, når du skal kæmpe dig tilbage til det ungdomsliv, der ligger og venter på dig.

Når du får den hjælp, du behøver, vil nedtryktheden langsomt (men sikkert) slippe sit tag i dig. Og langsomt vil du få større energi og større lyst til alle de ting, som andre unge bruger deres liv på. Derfor vil du få det bedre, når du åbner dig op for den hjælp, du kan få.

Du får mange kram og tanker fra mig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.