Brev
Depression
Hej, jeg er 12 år gammel.
Jeg har rigtigt lavt selvværd og selvtillid jeg har også selvmords tanker jeg har flere gange været ved at begå selvmord.
Jeg ligger meget tit og græder og føler generelt ikke at jeg er noget værd. Jeg har mange bumser hvilket også er en del af det. Jeg har ikke lyst til at stå op om morgenen eller tage i skole. Jeg er rigtig bange for at jeg har en depression hvilket jeg tror at jeg har.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år Hvor er det godt, at du skriver ind og fortæller os hvordan du har det. Det viser også, at du er igang med at få hjælp til at få det bedre. Det lyder bestemt ikke rart, det du beskriver. Jeg bliver lidt nysgerrig på om, er sket noget, som påvirker den måde du føler på. Nogle gange kan man fx have mistet et familie medlem eller andet, som kan gøre at man kan føle sig enormt trist. Kunne det måske være sådan noget, der er sket for dig? Det kan også være at du måske ikke har det særlig rart oppe i skolen? Du skriver at du blandt andet er ked af, at du har mange bumser, så jeg kan ikke lade være med at tænke om, der er nogen fra din klasse, der har drillet dig med det? Det er nu engang meget almindeligt at man får bumser, når man er i puberteten. De fleste oplever at det forsvinder igen efter puberteten.  Du kan også læse om det med bumser i puberteten her: https://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/bumser.aspx Der er også nogle ting man kan gøre, eller prøve for at få lidt pænere hud, mens man er i puberteten. Måske du kunne have mod på at tale lidt med din mor om, I kunne prøve at kigge finde ud af, om der er nogle hudprodukter til dit ansigt? Du skriver, at du er rigtig bange for, at det er en depression. Det er der mange børn og unge, som tænker over – især når de er i puberteten. Og der sker også rigtig mange ting, som kan påvirker humøret og hvordan man ser på sig selv. Der sker meget med kroppen og den måde vi tænker om os selv. Det er også meget normalt, at man i puberteten oplever humørforandringer, som gør at man det ene øjeblik er glad og lykkelig, og det næste øjeblik er man forvirret, sur og trist. Eller rasende og gal. Måske vil du læse lidt mere om puberteten på: https://www.sexlinien.dk/emneside-foelelser-og-relationer/humoerforandringer.aspx. Derudover kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, om du har talt med nogle voksne om, hvordan du har det? Det er bestemt ikke rart at gå rundt og være ked af det hele tiden. Og det er rigtig vigtigt,at man får talt med nogen om det. Det kan fx være din mor hvis du føler, at du har lyst til at tale med hende om det. Det kan måske også være en lærer du kan fortælle, at du er ked af at skulle i skole. Så har læreren også mulighed for at hjælpe dig med at få det godt i skolen. Måske ville det være godt at få en snak i klassen om det med pubertet og hvordan det påvirker jer i klassen. Jeg gætter på, at andre også har det lidt op og ned med humøret. Det kan være en lærer eller en sundhedsplejerske, der kommer ned i klassen og fortæller om puberteten, så hele klasse bedre forstår, hvad der sker med jer i denne tid. Du har i hvert fald taget et rigtig stort og modigt skridt og har haft skrevet ind til os. Slutteligt vil jeg sige, at du er meget værd! Du er unik og skøn på din helt egen måde. Uren hud, eller ej. Så er det ikke det der afgør, hvordan man er som menneske. Det er det indeni der tæller. Det håber jeg at du vil huske på. Du er en super sej og modig pige. Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere, smse eller ringe på 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen