Brev
Dårlige fortid
Hej BB
jeg er en pige på 13 år og jeg har haft en forfærdelig fortid.
Jeg har siden jeg var lille set videoer om sex mens jeg onanerede op af genstande (bamser eller tøj). Det begyndte stille da jeg var 10 og nu da jeg er blevet 13 er det holdt op
jeg kan ikke klare mere af at vide hvor forkert det er at tænke tilbage på det men jeg tænker hele tiden på det og kan ikke længere ha det godt med mig selv.
Jeg har i forvejen ikke et godt selv led og har 2 gange før skrevet ind om andet men dette er noget jeg længe har gået med og jeg kan ikke klare at ha det inde i mig længere.
Da jeg blev 12 var udnyttede jeg det til træning af mine lår fordi jeg synes de var lidt tykke i det i forholdt til resten af min krop men det holdt ikke op selv om jeg ikke selv havde det godt med det.
I starten af 2 klasse var der den her pige som fik mig til at gøre dumme ting men ikke så slemt som at hun fik mig til at lege at vi havde sex og det synes jeg bare blev for meget en dag
det er en lang historie som hører til men det er ikke pointen i mit brev
jeg vil bare sige at alle de minder det bringer frem gør at jeg føler mig som en forkert person som ikke fortjener at være her i dag.
Det gør mig så trist når jeg nogle gange ser søde animations film at se dem være så søde og helt perfekte og så det at se tilbage på mig er en frygtelig tanke
jeg har nemlig af mange grunde BLA. af den her grund også haft selvmords tanker og gudskelov nåede jeg ikke at stikke mig selv ned med en køkken kniv men blev stoppet af mig selv da min søster var på vej ned af trappen.
Jeg har haft mange ting som gør det svært for mig at leve men den her ting er min dybeste hemmelighed og jeg har det virkelig skidt med det
jeg ber jer virkelig hjælp mig hvad skal jeg gøre…..????
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det lyder som om, at du har gået med nogle tanker, som har fyldt rigtig meget – meget længe. Så hvor er det sejt gået, at du nu har skrevet herind. Også fordi du skriver om noget, som måske godt kan føles lidt svært at snakke om. Mange tak for dit brev.
Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt at onanere. Det er ikke forkert, at du onanerer. Og det er ikke forkert, at du begyndte at onanere, da du var ti år.
Måske vidste du ikke helt, hvad det var, da du begyndte? Det kan være, at det bare føltes rart. Det kan også være, at du vidste, hvad det var, og at du bare nød det. Uanset hvad, er det helt OK. Men man kan måske godt komme til at føle, at man har gør noget, der ikke ”er for børn”. Måske er det sådan, du har det? Men vi er indrettet sådan som mennesker, at vi bliver interesseret i sådan noget som onani og sex på forskellige tidspunkter. Nogle er ti år, når de opdager, hvad det er. Andre er lidt ældre. Og det er helt naturligt – uanset, om man er ti eller ældre.
Men man kan måske alligevel godt have brug for at tale med nogen om det? Det kan være, at du har en rigtig god veninde, du har lyst til at tale med? Måske kan du starte med at spørge lidt nysgerrigt ind til, om hun egentlig har tænkt over onani og sex - eller om det ikke er noget, hun sådan går og tænker på? På den måde behøver du ikke at fortælle om dine oplevelser med det samme. Og du finder hurtigt ud af, om hun overhovedet er begyndt at tænke på den slags.
Det kan også være, at du har brug for at tale med en voksen om det? Måske vil du kunne tale med en af dine forældre om det? Det kan godt være en lidt svær samtale, og det er ikke sikkert, du føler dig klar til at tale om det hele lige nu.
Det kan også være, at det har hjulpet at skrive herind og læse svaret her?
Du er også velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller skrive til os på Chatten, hvis du har lyst til at snakke med os om det. Det er nemlig vigtigt, at du får talt med nogen, så du ikke går rundt med de tunge tanker og følelser omkring onanien. Og at du ikke er ked af det, når du tænker tilbage på de sidste tre år.
Man kan nemlig godt være barn og onanere. Og det er ikke noget, man skal skamme sig over. Det er helt naturligt, at man begynder at interessere sig for sin egen krop og onani. Det er heller ikke unormalt, at man ”udforsker” nogle ting med en ven eller veninde, men sådanne oplevelser kan godt virke lidt voldsomme. Måske har man ikke været helt klar til det. Men det betyder ikke nødvendigvis, at der har været noget forkert i oplevelsen. Man har måske bare brug for at tale med nogen om det og høre, at det er helt OK og naturligt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen