Cutting

Hej.

Jeg er en pige på 13 år som tit har nogle meget ubehaglig opleveser i mit hoved som skete for ca. 2år siden.

Jeg tænker tit på dem for tiden, og jeg kan slet ikke få dem ud af mit hoved! Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre! Hjælp mig!

For ca. 2 år siden var jeg meget nede! Jeg var ked af det hele tiden, og jeg føle mig meget alene. Jeg havde lidt OCD på det tidspunkt, og jeg var ked af en masse ting som skete i mit liv, og min familie. Jeg mistænker migselv for at jeg måske havde en dispresion.

Jeg begyndte at få selvmords tanker, og jeg prøvede også at dræbe mig selv. Jeg nåede også at cutte i min arm 2 gange.

Jeg er en glad pige nu og jeg er ikke ked af det længere! Jeg har en godt liv, og jeg er glad for mig selv. Men jeg kan dog ikke få de dårlige oplevelser ud af mit hoved! Da jeg cuttede, og da jeg prøvede at tage mit eget liv.

Jeg tænker tit på det,og bliver helt trist vær gang jeg tænker på det. Jeg kom ud af den triste periode da jeg fortalte det til mine forældre, hvilke jeg havde meget svært ved.

Mine forældre ved godt hvad der er sket, og det var dem der hjalp mig meget videre.

Hvis jeg kunne få hjælp til disse ting ville det gøre min hverdag meget bedre!

– Burte jeg fortælle til mine forældre at jeg hele tiden tænker på det?

– Og hvordan skal jeg fortælle det?

– Hvad kan man gøre for at få glemme det lidt?

– Ville det være godt at ligge det bag sig, og kan man det?

Hilsen pigen der har brug for hjælp!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev! Hvor er det godt at høre, at du har fået et godt liv igen, og at dine forældre hjalp dig så meget, da du havde brug for det. Det var stærkt, at du sagde det til dem.

Jeg synes helt klart, at du skal fortælle dine forældre, hvad du går og tænker på. Når nu de hjalp dig så godt sidst, så tror jeg bestemt også, at du vil opleve, at de hjælper dig godt denne gang.

Det er slet ikke unormalt, at fortiden spøger, selvom du har det godt og er glad i dag. Nogle gange har man brug for hjælp til at få styr på tankerne, så de kommer til at fylde mindre.
Man kan sagtens lægge fortiden bag sig, selv om det kan føles svært. Nogle gange hjælper det at tale med både familie og venner om det, mens man andre gange har brug for at få nogle samtaler med en psykolog.
Det kan også være, at du ville kunne få glæde af at tale med en rådgiver på BørneTelefonen. Her er du anonym, og det er desuden gratis. Du kan både ringe, chatte og sms'e.
Jo mere, man taler om tingene, des lettere bliver de tunge eller triste tanker at bære, fordi de kommer ud af hovedet. Hvis man går og holder dem indespærret, så bliver de på en måde tungere og tungere, og så kan man faktisk godt komme til at gøre sig selv trist igen. Derfor vil jeg klart anbefale, at du får talt om det.

Hvis det er svært at tage hul på det med dine forældre, så kunne du jo prøve at formulere det i et brev til dem. Så kan du få sagt det hele, og du tør måske også være mere åben, end hvis du skal sige det mundtligt. Når de så har læst brevet, har I et godt udgangspunkt for en god samtale.
Jeg er sikker på, at du nok skal få den hjælp, du har brug for til at få det bedre, når blot du får det sagt højt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.