Cutter, Anoreksi, Og En Far Der Slår..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Det er virkelig godt, at du har skrevet for at få hjælp. For selvom du har været tæt på selvmord, viser det, at du stadig har lyst til at leve, hvis du bare kan få hjælp til at de mange problemer, du slås med.

Vi vil i hvert fald helt vildt gerne hjælpe dig, og du har faktisk ret til at få rigtig meget hjælp i din situation.

Det er nemlig slet ikke ok, at din far slår dig, og det skal selvfølgelig stoppe. Det er heller ikke ok, at din mor ikke ville hjælpe dig, da hun så dine ar. De voksne omkring dig skal sørge for, at du får hjælp til at slippe af med både anoreksien og din trang til at cutte. Du fortjener at have det godt!

Du har selvfølgelig også ret til at blive accepteret som lige præcis den, du er – og ret til at stå ved din seksualitet. Det er slet ikke i orden, at drengene fra din klasse spreder rygter om dig.

Når vi taler med unge, der er i en situation som din, anbefaler vi altid, at man får noget hjælp udefra - ofte fra kommunen. Vi kan hjælpe dig med at få den hjælp. Vi sidder klar ved telefonen og kan sørge for, at du får det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der har styr på dine rettigheder, og som kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Jeg håber derfor, at du vil ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 og bede om at få en bisidder. Her kan du læse lidt mere om hvad en bisidder er:

Det kan også være, at du hellere vil have hjælp af en voksen, du allerede kender? Hvis du f.eks. viser dit brev til en af dine lærere eller en anden voksen, du har tillid til (f.eks. en klubpædagog, skolens sundhedsplejerske eller tandlæge, nabofamilien eller én af dine bedsteforældre), så har den voksne faktisk pligt til at sørge for, at du får hjælp til at få det bedre. Du har ret til at få det bedre både derhjemme, i skolen og i forhold til dine tanker og følelser.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du har søgt venner uden for skolen. Det er dejligt, at du har fundet en kæreste, som du er tæt på. Jeg vil bare lige give dig et lille råd med på vejen om at passe på dig selv, når du mødes med nogen, du har mødt over internettet. Jeg kender nemlig nogen, som desværre har haft ubehagelige oplevelser med det.

Det kan man undgå ved at mødes et offentligt sted (fx cafe, bibliotek eller indkøbscenter). Det er også vigtigt, ikke at give personlige oplysninger, før man har mødtes i virkeligheden. Jeg håber, at du vil tage imod mit råd uden at føle, at jeg tvivler på, at du og din kæreste har en god kontakt. For det glæder mig virkelig, at du har fundet én, du føler dig tæt med.

Tjek eventuelt også hjemmesiden www.selvskade.dk som jeg ved, at andre unge har haft gavn af.

Vi håber på at høre fra dig og ønsker dig virkelig det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.