Begår selvmord når min næste nedtur kommer!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Det glæder mig, at du har besluttet dig for at skrive til BørneBrevkassen om din situation, for når livet brænder på, hjælper det ofte at sige det til nogen.

Det har du jo faktisk også forsøgt ved dine selvmordsforsøg, men det er en risikabel måde at bede om hjælp, og aldrig den bedste løsning.

Det er du også selv kommet frem til. Det er godt, at du nu ved, at du ikke vil miste dit liv, men at det, du vil er, at få hjælp til et bedre liv. Det er en rigtig god indsigt, du har fået og en god start til at komme videre.

Du skal vide, at du ikke er alene. Masser af mennesker kommer ind i perioder af deres liv, hvor der er krise, og nogle af dem kommer så langt ud, at de overvejer og måske prøver at tage deres eget liv.

Men når man som du har det svært, har man først og fremmest brug for støtte og hjælp. Så jeg tænker vi skal prøve at finde ud af, hvem der mon kan give dig det..?

Derfor vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen (116 111), og snakke lidt mere direkte med en
rådgiver om din situation. Rådgiveren er vant til at tale med unge, som synes, at deres liv er uoverskueligt, og som trænger til at se nye muligheder og andre løsninger end selvmord.

Du skriver ikke, om du har fået noget støtte fra kommunen efter dine selvmordsforsøg. Det kunne f.eks. være fra Børne/Ungerådgivningen eller fra Socialforvaltningen? Jeg tænker, at nogen omkring dig må have reageret?

Jeg tænker også, at du muligvis har brug for en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en person, der vil støtte dig og hjælpe dig f.eks. til møder med kommunen og vil oplyse dig om dine rettigheder f.eks. til behandling. Du kan evt. bede rådgiveren på BørneTelefonen om at fortælle dig mere om muligheden eller du kan læse mere om bisidderordningen, og om hvordan du får en bisidder  her på vores hjemmeside.  klik her >>

Som du kan forstå, er der flere muligheder for, at du kan gøre noget og komme videre. Hvor var det godt, at du skrev dit brev! Held og lykke med dit videre liv.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.