Brev
Anoreksi
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. Er 168-170 cm høj og vejer 43-45kg. Hver gang jeg kigger mig i spejlet ser jeg bare så tyk ud.. Min veninde siger også jeg måske er lidt overvægtig det er vi nok begge…
Hun lavede en BMI test til mig og hun sagde den sagde normal… Alt jeg har i hovedet er kalorier.. Og selvmordstanker..
Jeg løber næsten hverdag og spiller fodbold 2-3 gange om ugen. Jeg spiser højest 1000 kalorier på en dag..
Jeg kan virkelig ikke tabe mig?! Hvad kan jeg gøre for at tabe mig? Og kan det har være et tegn på Anoreksi? Og er jeg lidt eller meget overvægtig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år
Tak fordi du har lyst til at dele noget af det, der fylder hos dig. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål og give dig råd og vejledning jeg håber du kan bruge.
Du skriver, at du føler dig tyk, tror du er overvægtig og at du vil gerne tabe dig. Din veninde siger din BMI er normal og du måske er lidt overvægtig. Jeg er slet ikke enig med din veninde! BMI tallet er anderledes for børn/unge i forhold til voksne. Du er i den gruppe der er børn/unge og regner jeg BMI ud med din højeste vægt og din laveste højde, så får jeg det til BMI 15,9. Det er i den undervægtige klasse. Så ser man på det BMI tal, uden at kende dig og have set dig, så er der slet intet behov for at du taber dig - tværtimod. Men, det er ikke så enkelt at kigge på det. Det er altså lægen eller sundhedsplejersken, der kender dig og kan regne det præcist ud. Så kan i sammen få en snak om, hvad der er bedst at gøre.
Når kalorier, vægt og ønsket om at tabe sig fylder rigtig meget, kan det godt være et tegn på, at man er ved at udvikle en spiseforstyrelse. Som du nævner kan det være symptomer anoreksi, igen er det en læge man skal snakke med eller sundhedsplejersken. For mange handler spiseforstyrelser ikke så meget om mad, men mere om at få en følelse af at styre - have kontrol og komme væk fra det, der gør ondt i livet. Jeg tænker, at det måske også er det det kan handle om hos dig? Når du skriver at du har selvmordstanker tænker jeg, at der også er noget i dit liv, der gør ondt? Er der mon nogle der ved, hvordan du har det? Jeg tænker, at det vil være første skridt at snakke med nogen om det.
Der findes en rådgivning om spiseforstyrrelser og selvskade - http://lmsspiseforstyrrelser.dk. De har en både rådgivning og andre former for støtte - måske det ville være en hjælp for dig, at kigge lidt mere på det.
At leve som du gør kræver viljestyrke, hvilket fortæller mig, at du også er en stærk pige. At du har skrevet til BørneTelefonen siger mig, at du kan mærke dig selv og kan give udtryk for, at du ikke har det så godt. Det kræver mod og er det første skridt til forandring. Det er altid lettere at skabe gode forandringer med støtte fra andre. Om det giver mest mening for dig, at henvende dig til nogen du ikke kender, men ved har prøvet noget lignende, eller du gerne vil starte med at tale med en du kender og har tillid til er op til dig. Men jeg håber du kan bruge noget af din vijlestyrke til at bede om hjælp til at få det bedre. Du behøver ikke gøre alting alene.
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111 og få en snak med en frivillig rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen