Brev
Angst og depression
Hej BB.
Jeg er en pige på 15 år, der har generaliseret angst, depression og ængstelig personlighedforstyrrelse.
Jeg har gået til behandling i Psykiatrien i et års tid nu, og er også på antidepressiv medicin. Her før ferien stoppede jeg med at tale med psykologen, da hverken hende eller jeg følte, at vi fik noget ud af det.
Jeg tror ikke rigtigt på at tale med nogen hjælper på mit humør eller problemer, sådan har jeg altid haft det.
Nå, men jeg har selvskadet on/off det sidste års tid, har ikke gjort det i 5 måneder nu! Mine forældre ved godt jeg gjorde det i en periode, men de ved stadig ikke at jeg “relapsede” omkring nytår.
Jeg tror, at jeg har selvmordstanker. Ikke sådan rigtige, men når jeg går over en bro eller venter på et tog så har jeg en stor trang til at hoppe ud fra broen eller ud foran toget. Det skræmmer mig lidt, for jeg vil ikke rigtig dø. Men jeg har heller ikke lyst til at leve.
Min medicin virker umiddelbart fint. Jeg har haft det nogenlunde okay i et par måneder. Sidste sommer havde jeg det virkelig, virkelig dårligt, alt var bare meningsløst. Jeg fik det lidt bedre, heldigvis.
Men nu føler jeg, at jeg er på vej derned igen. Til det dårlige sted, hvor alt bare gør ondt. Jeg kan mærke, jeg er virkelig stresset over skolen, da jeg har svært ved at følge med pga. Meget fravær sidste år, også selvom jeg har en støttelærer. (Kender ham ikke så godt)
Jeg bliver ked af det og angst meget oftere for tiden. Jeg kan ikke gøre noget, men kan mærke jeg er på vej helt ned i et mørkt hul.
Jeg kan ikke tale med nogen overhovedet, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan slet ikke overskue at leve mere.
Ved slet ikke, om I kan hjælpe.
Tror faktisk ikke nogen kan hjælpe mig, men det var nu meget rart at få det skrevet ned.
Undskyld det blev et langt og rodet brev
Kh M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Hvor er det sejt at du skriver til BørneTelefonen helt ærlig og uden filter.
Du skriver godt og meget tydeligt. Er du mon vant til at skrive, når du skal forklare hvordan du har det? Du tror ikke på, at det hjælper på dit humør at tale med nogen. Dog nævner du selv, at det føles rart at skrive ned. Det kan være en mulighed, at skrive egne tanker eller andet ned. At skrive, tegne eller male kan være rart når man har det svært – måske var det noget for dig?
Skolen er desværre noget der kan stresse rigtig mange unge. Jeg tænker, at din lærer er opmærksom på, at du er i en svær tid og derfor ikke har forventninger om, at du skal nå alting. Hvad mon dit yndlings fag er? Det er godt, at du har fået en støttelærer. Du skriver, at du ikke kender ham så godt. Måske er han rigtig god at tale med, men forventer at du skal tage initiativ – det kan du prøve, hvis du har lyst.
Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men jeg vil gerne præsentere dig for Headspace. Hos Headspace kan man møde andre unge der ligesom du, har det svært i perioder og det er muligt at få styrket sit netværk og måske få nye venner. Headspace findes i 18 byer rundt om i Danmark – du kan også skrive anonymt til dem her: https://www.headspace.dk
Selvom du ikke længere går hos psykologen, tager du fortsat medicin, som heldigvis lader til at have en positiv virkning på dig. Det er godt at høre. Det er vigtigt at du fortsat har kontakt med din læge eller din behandler, for at finde ud af præcis hvordan du får bedst gavn af den medicinske del af behandlingen på sigt. Og om psykologforløbet måske skal erstattes af noget andet?
Du må virkelig huske at rose dig selv for, at have holdt dig fri for selvskade i fem måneder nu. Det er i sig selv en kæmpe sejr! Det kræver styrke, stædighed og mod at bryde vaner, især de usunde. Det kan du godt være meget stolt af.
Her til sidst vil jeg gerne have dig til at tænke over, hvad der gør dig glad? Og hvad der betyder noget for dig?
Det kan være alt… Er det at spise en stor is, løbe en tur, høre højt musik og danse, eller måske skrive? Det er vigtig at gøre noget man bliver glad af. Jeg ved godt, at du beskriver du ikke har meget energi, men se alligevel om du ikke dagligt kan gøre bare lidt af det dig gør dig glad. At gøre noget man godt kan lide og bliver glad af, det giver energi.
Tak fordi jeg fik lov til at svare tilbage på dit brev.
Jeg ønsker dig alt det bedste og du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.
Vores direkte nr. er 116111. Du er altid anonym.
Stort kram fra BørneTelefonen