Angst og depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Hvor er det sejt at du skriver til BørneTelefonen helt ærlig og uden filter.

Du skriver godt og meget tydeligt. Er du mon vant til at skrive, når du skal forklare hvordan du har det? Du tror ikke på, at det hjælper på dit humør at tale med nogen. Dog nævner du selv, at det føles rart at skrive ned. Det kan være en mulighed, at skrive egne tanker eller andet ned. At skrive, tegne eller male kan være rart når man har det svært – måske var det noget for dig?

Skolen er desværre noget der kan stresse rigtig mange unge. Jeg tænker, at din lærer er opmærksom på, at du er i en svær tid og derfor ikke har forventninger om, at du skal nå alting. Hvad mon dit yndlings fag er? Det er godt, at du har fået en støttelærer. Du skriver, at du ikke kender ham så godt. Måske er han rigtig god at tale med, men forventer at du skal tage initiativ – det kan du prøve, hvis du har lyst.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men jeg vil gerne præsentere dig for Headspace. Hos Headspace kan man møde andre unge der ligesom du, har det svært i perioder og det er muligt at få styrket sit netværk og måske få nye venner. Headspace findes i 18 byer rundt om i Danmark – du kan også skrive anonymt til dem her: https://www.headspace.dk

Selvom du ikke længere går hos psykologen, tager du fortsat medicin, som heldigvis lader til at have en positiv virkning på dig. Det er godt at høre. Det er vigtigt at du fortsat har kontakt med din læge eller din behandler, for at finde ud af præcis hvordan du får bedst gavn af den medicinske del af behandlingen på sigt. Og om psykologforløbet måske skal erstattes af noget andet?

Du må virkelig huske at rose dig selv for, at have holdt dig fri for selvskade i fem måneder nu. Det er i sig selv en kæmpe sejr! Det kræver styrke, stædighed og mod at bryde vaner, især de usunde. Det kan du godt være meget stolt af.

Her til sidst vil jeg gerne have dig til at tænke over, hvad der gør dig glad? Og hvad der betyder noget for dig?

Det kan være alt… Er det at spise en stor is, løbe en tur, høre højt musik og danse, eller måske skrive? Det er vigtig at gøre noget man bliver glad af. Jeg ved godt, at du beskriver du ikke har meget energi, men se alligevel om du ikke dagligt kan gøre bare lidt af det dig gør dig glad. At gøre noget man godt kan lide og bliver glad af, det giver energi.

Tak fordi jeg fik lov til at svare tilbage på dit brev.

Jeg ønsker dig alt det bedste og du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.
Vores direkte nr. er 116111. Du er altid anonym.

Stort kram fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.