Alvorligt skoletræt og deprimeret

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Din modne beskrivelse af dig selv og dine tanker om dit liv gør indtryk på mig. Jeg får en opfattelse af, at du er en klog dreng, som både voksne, venner og børn kan lide. Du virker også som om du er dig selv på mange punkter, og det er godt.

Men så er der lige det med tristheden og selvmordstankerne, som viser sig, når du er alene. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det først og fremmest er denne tristhed, der bekymrer dig. Det kan jeg godt forstå, for selvmordstanker kan være skræmmende . Jeg tænker, at det er rart for dig at vide, at selv om tankerne er der, har du en stopklods inden i dig, der forhindrer dig i at tage dit eget liv.

Du fortæller, at du har talt med bibliotekaren, der lyttede til dig og forstod dig. Jeg tror, det vil være godt for dig, hvis du vælger at fortsætte ad den vej, nemlig at få fortalt om din tristhed , der plager dig, når du er alene. Bibliotekaren har også foreslået, at du kunne kontakte din læge, og jeg får en fornemmelse af, at du selv synes, at det kunne være en mulighed. Det samme vil jeg foreslå. Din læge vil kunne vurdere, hvilken form for hjælp, du skal have, måske medicin, måske samtaler eller måske noget helt tredje. Jeg håber, du vil gøre det, for du har mange eksistentielle tanker. Tanker, som jeg ved dukker op for mange unge mennesker. Tanker som kan vokse, hvis ikke de bliver delt med andre og talt om, så de finder deres plads i dit liv. Det er ret stærke følelser og overvejelser de sætter i spil. Og samtidig også vigtige følelser og overvejelser om livet og hvad der er mest menings - og betydningsfuldt.

Jeg får en fornemmelse af, at dine forældre ikke ved, at du har det så dårligt. Måske var det en ide, at du fortæller dem det. Så vil de nok bedre kunnne forstå, hvorfor du er stået af på skolens krav, og de vil måske oven i købet kunne støtte dig til at få det bedre.

Du er altid velkommen på BørneTelefonen 116111.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.