Alene til læge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Det er godt du skriver, det er ikke noget man skal gå alene med. Det er ikke usædvanligt at man som ung får perioder hvor man er meget trist eller decideret deprimeret og har mange sorte tanker.

Du er dog inde på det helt rigtige, nemlig at man skal opsøge nogen som man kan dele sine tanker med og du har allerede taget første skridt ved at kontakte os, det er rigtig flot og har krævet mod.

Som du dog også selv er inde på, så er det sådan, at når man er under 15 år så skal lægen også informere dine forældre. Du kan godt tage til lægen selv, men er der særlige ting, så skal lægen informere om det til dine forældre. På trods af, at du skriver at du ikke har lyst til at de skal vide hvor slemt du har det, så vil jeg bede dig at overveje dette endnu en gang. Jeg kan godt forestille mig, at det er noget der kan være svært at få sagt, og det kan godt være at de bliver overraskede over hvor trist du går og er, men måske de faktisk allerede har bemærket noget? Uanset hvad, så tror jeg, at dine forældre vil blive glade for, at du deler dine tanker med dem - viser dem tillid. Mon dine forældre vil blive endnu mere kede af det, hvis de fandt ud af hvor ked af det du er og de ikke har kunnet få lov til at hjælpe dig?

Hvis du syntes det er selve det at skulle fortælle dem det, er meget svært - så kan du bruge vores breve i stedet eller skrive et brev/sms? Så kan I tale sammen ud fra det.

Det er jo en læge der skal stille diagnosen depression. Og jeg syntes bestemt, at du skal tale med din læge så du kan få noget hjælp. Hvis du får diagnosen depression, tror jeg også at det vil være godt for dig at dine forældre ved dette, sådan at de kan hjælpe og støtte dig igennem forløbet, også efter samtalen med lægen. Hvis man er ramt af depression har man brug for støtte hver eneste dag og det er jo præcis, hvad dine forældre kan give dig og sikkert også ønsker at give dig, det kan en læge jo ikke på samme måde.

Hvis det at fortælle din forældre om hvordan du har det stadig ikke er en mulighed, efter du har læst dette brev, så kan du kontakte www.headspace.dk som også tilbyder rådgivning til unge som fx er triste og evt. selvskader el. på vej til selvskade/cutting ligesom dig. De tilbyder både personlig rådgivning 7 steder i landet samt rådgivning over telefon eller chat, du kan læse mere på hjemmesiden: http://www.headspace.dk.

Men husk, at du kan selv skrive eller tage til lægen. Du kunne også gøre det sammen med din mor og bede om at tale med lægen, uden at hun er i lokalet. Kunne det være en mulighed?

Hvis du fortsat har brug for nogen at tale med er du velkommen til at skrive eller ringe til os på. 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.