…….

Hej børnetelefonen… Jeg har det virkelig dårligt over i skolen.. Ingen lære kan lide mig… Og jeg hader mig selv.. Jeg har mange selvmords tanker.?Og syndes jeg er tyk. Ville i ikke godt hjælpe mig…

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tak for dit brev. Det er godt, du har haft mod til at bede om hjælp. Dit brev er kort, men jeg kan godt læse, at der er mange ting, som er svært for dig lige nu.

Jeg ved fra andre børn, der har det ligesom dig, at det er svært at få styr på det hele uden voksenhjælp. Du skal ikke være alene med alle dine tanker og alt det ubehag, du oplever.

Ved dine forældre mon, hvordan du har det? Jeg ved, at det kan være svært at få fortalt sine forældre, hvordan man har det. Men det er så super vigtigt at gøre det. For de skal hjælpe dig med at få lagt en plan for, hvordan du får det godt igen. Kunne du vise dem dit brev og mit svar?

Du oplever, at der ikke er nogle lærer, der kan lide dig. Det må være ubehageligt. Dine forældre kan tage kontakt til skolen og fortælle, hvordan du har det. Det er skolens pligt at hjælpe. Og skolen skal sørge for, at alle har det godt.

Mon der er bare en lærer, du har det godt med? Tit er der nemlig en, hvis man tænker godt efter. Det behøver ikke være en lærer, du har, men bare en på skolen. Ham eller hende kunne du også prøve at tale med.

Du skriver, at du synes, du er tyk. Tit oplever man, at alt er galt ved én, når ikke man har det godt. Det er som om, man ikke kan få øje på det gode. Og derfor ser man kun det, man er utilfreds med.

Jeg tænker, du skal have lidt hjælp til at få øje på, det gode lige nu. Så du får lyst til livet igen. Jeg ved godt, at det kræver lidt mod fra dig at bede om hjælp. Det håber jeg, du kan finde, for du fortjener at få hjælp NU.

Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111. Her sidder der en sød voksne parat til at hjælpe dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?