Brev
???
Hej
Jeg har haft det rigtig svært i noget tid…
Ikke fordi jeg er blevet mobbet eller er blevet behandlet dårligt af nogen. Nej jeg har det hele. En flirt, en bedste veninde, en bedste ven, en dejlig familie, stort hus med pool og part på en hest. Intet jeg kan klage over ifølge mine nærmeste. Men de ved ikke noget.
Jeg har rigtig dårligt selvværd og jeg synes at alt det dårlige der sker i dem jeg elskers liv er min skyld…
Jeg hader mig selv. Jeg har prøvet at kvæle mig selv i en oplader og taget nogle piller men det virkede ikke.
Min mor vil have at jeg går til psykolog men det har jeg ikke lyst til.
Jeg vil være som alle andre. Uden selvmordstanker, uden ar, uden lavt selvværd og uden mig.
Jeg vil bare væk herfra. Jeg har ikke længere lyst til at leve længere.
Så hvordan gør jeg en ende på det hele?
-mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes det er rigtig godt at du har skrevet ind, det viser mig at du et eller andet sted har et ønske om at få det bedre, og det er ikke alle, der har mod til at række ud efter hjælp, så det synes jeg er flot.
Du skriver, at du har det rigtig svært, selvom du har ”det hele”. Jeg vil gerne fortælle, at det at have det svært ikke nødvendigvis behøver hænge sammen med, om man har gode venner og en dejlig familie. Du er berettiget til at føle, som du gør, lige meget hvad. Jeg kommer dog til at tænke på, hvordan det kan være, du ikke har fortalt din familie eller venner om, hvordan du føler. Oftest kan man få det meget bedre af at fortælle nogen, hvordan man har det, så man ikke går med det alene. Og jeg tænker, at din familie og venner måske ville kunne hjælpe dig videre til at få det bedre.
Du skriver, at du føler en form for skyld overfor mennesker, du holder af. Det er en følelse, der kan være rigtig svær at håndtere. Jeg tænker, om det kunne være en idé at snakke med de mennesker om, hvordan du føler? Det kan ofte godt lette på svære følelser at tale med nogen om dem.
Du skriver, at du ikke har lyst til at gå til psykolog, og jeg tænker om du ved, hvorfor du har det sådan? Det er min tanke, at en psykolog måske ville kunne hjælpe dig, en person, der ved, hvordan man bedst muligt kan håndtere de følelser, man har og hjælpe en til at få det bedre. Jeg ved ikke om du føler, det er svært at snakke om, hvordan du har det? Sådan kan det være for rigtig mange, og måske især hvis man har det rigtig svært. For nogen kan det være en hjælp at skrive til den, man gerne vil tale med, at der er noget man gerne vil snakke om.
Du nævner, at du gerne vil være som alle andre og leve uden selvmordstanker, og det kan lade sig gøre. Du har skrevet her til BørneTelefonen for hjælp, og det er at tage et skridt for at få det bedre.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du finder modet til at betro dig til nogen om, hvordan du har det. Og husk at du selvfølgelig altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.