:(

Hej Børnebrevkasse

jeg er en pige på 11,

som har det rigtigt svært fordi mine forældre er skilt og har været det i 7 år…

Og mine forældre vil ikke have noget og gør med hinanden og kan ikke snakke pænt sammen!

Jeg er såå ked af det såå jeg tænker på selvmordstanker

ved det ikke er godt og vil undgå det men hver gang jeg bliver ked af det, tænker jeg på det og tænker på at det ville være bedre hvis jeg ikke var kommet til verden,

og tænker meget i skolen så jeg snakker med en.. Lære en AkT lære som vil hjælpe mig men det er svært for Jeg vil ikke fortælle alt hvad der sker hjemme

bliver også slået men kun af min Mor.. Så bor næsten kun hos min far…

Vil ikke fortælle alt fordi jeg bliver troet af hendes mand som siger engang til du sladder til skolen til din lære må du ikke komme her mere

har også, tænkt på om jeg kan gå til politiet og få hjælp men så tænkte jeg hvad kan de gør ved det.

Vil i ikke nok hjælpe mig med gode råd eller ting jeg kunne gør så jeg ikke tænkte på selvordstanker

Kærlig hilsen A

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A på 11 år,

Tak for dit brev. Hvor er det et flot og ærligt brev, du har skrevet til os. Jeg kan læse, at du er en pige med mod, og det skal du holde fast i, så det kan være med til at hjælpe dig videre.

Først vil jeg sige til dig, at alle de følelser, som du har omkring dine forældres skilsmisse, om hvordan dine forældrene ikke kan snakke sammen, et ikke rart for dig. Alt det som skal være trygt og rart - nemlig derhjemme, bliver et utrygt sted at være. Det er super hårdt og ikke i orden at du skal være i.

Det er ikke din skyld, at din forældre er blevet skilt. Det er ikke dig, der skal løse dine forældres problemer om ikke at kunne snakke sammen, som du beskriver så flot. Dine forældre skal passe på dig og derhjemme skal der være trygt og godt. Det lyder ikke til at dine forældre kan finde ud af det lige nu. De har brug for andres voksenhjælp.

Hvor er det et flot mod, du snakker med din akt lærer. Jeg forstår godt, at det er svært for dig at fortælle om, at din mor slår dig og hendes mand truer dig. Men det er vigtigt, at din akt lærer ved, hvordan det er derhjemme hos dig og hvor dårligt, du har det lige nu. Så du og din familie kan få den hjælp, der skal til.

Du skal ikke gå alene med tankerne om selvmord, det er vigtigt at du snakker med din akt lærer om tankerne og du kan føle dig tryg, også når du er hjemme hos mor. Din akt lærer skal hjælpe dig, når du fortæller om, at din mor slår dig og hendes mand truer dig. Det kan være gennem kommunen I får hjælp hjemme hos din mor.

Kan du mon finde lidt mere mod og få snakket med din akt lærer igen? Det håber jeg, og du kan jo vise dit brev og mit svar, eller selv læse det op. Tror du ikke det vil være en god idé, så du husker at fortælle om de ting du er ked af og bange for...

Tankerne om selvmord tror jeg vil forsvinde, når du får den voksenhjælp fra din akt lærer og fra din kommune. Så kan der blive lagt en plan for dig og din familie. Du har nemlig helt ret i, at din mor ikke må slå og hendes mand ikke må true dig, det skal de også have hjælp til at stoppe med.

Selvom din mors mand siger du ikke må sladre, så er det IKKE at sladre, når du snakker med din akt lærer - du har brug for hjælp så du kan få det godt og trygt igen.

Du har også ret til at ringe 112, hvis du er bange for at der vil ske noget voldsomt med dig - fx hvis din mor slår dig eller andre ting.

Du må også meget gerne ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111, så kan vi også hjælpe dig. Vi har jo åbent alle dage fra kl. 11.00 - 23.00

Mange kærlige tanker til dig fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.