Hvordan skal jeg finde hjælp til at få det bedre med livet, og ikke føle at man gør alting forkert!

Altså i det hele taget bare at have følelsen af at ville leve?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Det er svært når livet nogen gange føles svært og måske meningsløst, og man har følelsen af at alt man gør bare er forkert. Nogen gange kan man få det helt sådan at man bare ikke har lyst til at være i livet fordi det er så svært. Og når man har det sådan, er det bedste man kan gøre at række ud efter hjælp.

Det er derfor virkelig godt du har skrevet til os på Børnetelefonen. Det første skridt til at få det bedre med livet, er at tale med nogen om hvad det er der gør det svært. Du skriver at du har en følelse af at du gør alting forkert. Hvad mon det er der får dig til at føle at du gør alting forkert? Der er mange ting der kan få en til at have det sådan, og det er hårdt at gå og have det sådan.

Når man føler man gør alting forkert, kan man komme til at side fast i det, og så er intet pludselig godt. Så kan det hjælpe at dele ens tanker med nogen. Er  det noget du kan snakke med din mor eller far om? Måske en ven eller veninde? Eller måske er der en af lærerne eller pædagogerne på skolen du kunne have lyst til at dele dine tanker med.

Når man går alene med svære følelser kan de nemlig komme til at vokse sig større og større og til sidst kan de fylde så meget, at man ikke kan se andet eller føle andet. Hvis du forestiller dig at din følelse er en ballon, så vokser ballonen sig større og større, jo længere man går med den selv, men hvis man så får snakket med nogen, så er det som om den bliver mindre igen. Og fylder mindre.

Dine forældre eller lærere kan måske også hjælpe med at finde en læge eller en psykolog. Hvis det bliver ved med at være svært med livet, og du bliver ved føle at du gør alting forkert er det en god ide at snakke med en psykolog. De ved rigtig meget om hvad man kan gøre for at få det bedre med livet, og hjælper hver dag børn og unge. Der er nemlig mange, der har det ligesom dig.

Hvis det er svært at finde nogen du har lyst til at dele de her ting med, kan du altid ringe ind til Børnetelefonen på 116111. Der sidder en masse rådgivere, der har snakket med mange børn og unge, der ligesom dig, kan føle livet er svært og overskueligt. Måske kan du fortælle dem lidt mere om, hvad det er der gør at du synes at livet er svært lige nu?

Igennem livet, har de fleste perioder, hvor de føler at livet kan føles så uoverskueligt og meningsløst at man kan miste lysten til at leve det. Der kan det være vigtigt at prøve at finde de små ting i livet, man bliver glad af. Det kan være at se ens yndlings film, spise ens yndlings mad, eller måske en hobby der gør en glad. Måske er det at være sammen med nogen, man holder af?

Er der nogen ting du ved gør dig glad, når det er svært? Nogen gange er det i de små ting man elsker, man kan huske på hvorfor man har lyst til at leve. Livet kan være hårdt og svært, og det er okay at ens humør går op og ned. Men hvis man har det som du har det lige nu hvor alt går nedad, er det bedste man kan gøre at dele de tanker og følelser med nogen. Og så kan det måske også hjælpe at gøre ekstra meget, af det man holder af at lave.

Jeg håber du kan bruge mit svar til at få det bedre med livet. Det er så vigtigt og godt, at du skrev herind og delte det med os. Den bedste vej til at få det bedre er altid at dele det med nogen, og du har delt dine tanker med os, det er et godt skridt på vejen.

Varme kram og hilsner

Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.