Brev
:(
Hej, jeg er en 12 år pige, som har selvmordstanker. Fordi skolen og nogengange bliver svigtet af min far. Mine forældre er skilt og jeg er ret glad fordi min mor er rigtigt glad min far bor i USA. Og nogengange kan han besøge mig og mine søskende men han lover eller kan ikke love det han lover os. Jeg bliver også mobbet fordi hvordan jeg ser ud og har en rigtigt dårlig skole. Hvis jeg fortæller en lærer noget får jeg skylden jeg har været til lægen fordi min mor er bange og har fortalt det. En gang var jeg hjemme i over en uge fra skole og sagde jeg havde ondt i hovedet jeg er bange og græder hver dag jeg kan ikke lide mit liv mit største ønske er at flytte skole.
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du står i en situation, der er rigtig svær, og som man ikke kan klare alene. Derfor er det rigtig godt, at du har haft mod til at skrive ind til BørneTelefonen og fortælle os, hvordan du har det. At fortælle andre om, hvordan man har det, er ofte et stort skridt på vejen til at få det bedre.
Du skriver, at du føler dig svigtet, er bange og græder hver dag. Du har ret til at blive passet på, så det er rigtig godt, du reagerer.
Du fortæller mig også, at din far ikke altid overholder det, han lover. Det kan jeg godt forstå, hvis du synes er rigtig hårdt. Måske kunne det være rart for dig at skrive et brev eller at ringe til ham. Det giver dig mulighed for at fortælle, hvordan du har det, og at du synes det er rigtig svært, når han ikke overholder, det han lover.
Det er meget vigtigt, at der er nogle voksne omkring dig, som ved, at du har det rigtig skidt og skal have hjælp til at få det bedre.
Ud fra det du skriver, bliver jeg lidt i tvivl om, du mon har fortalt din mor, at du faktisk har det så skidt, at du har selvmordstanker. Tanker om selvmord er ikke noget, nogen forælder ønsker for sit barn. Men forældre bliver ofte mere kede af det, hvis de finder ud af, at det har stået på, uden de har haft mulighed for at hjælpe. Så hvis du ikke allerede har fortalt din mor, at du har selvmordstanker, tænker jeg, at det vil være godt for dig at gøre det.
Hvis du synes, det er svært at tale med din mor om de ting, der er svære lige nu, kan det også være en god idé at tage fat i en anden voksen, som du føler dig tryg ved og fortælle ham eller hende, hvordan du har det. Det kan f.eks. være en klubmedarbejder, tante, onkel eller sundhedsplejerske på skolen. Mange børn og unge føler ofte en stor lettelse ved at dele svære tanker med en voksen, der vil lytte.
Det kan også være, at en form for psykologhjælp kunne hjælpe dig. Nogle børn og unge har god erfaring med at tale med en voksen, som de ikke i forvejen har en relation til. Måske kan din mor hjælpe dig med at finde en. Hvis du tænker, det kunne være en mulighed, kan I måske sammen få booket en ny tid ved lægen. Lægen vil kunne give nogle gode forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre og måske henvise dig til en form for psykologhjælp. Lægen kan ikke kun bruges, hvis man har ondt fysisk, men også hvis der er noget, der er svært, og som påvirker ens psyke.
Du fortæller mig også, at du bliver mobbet i skolen. Mobning er meget alvorligt og skal stoppes. Det er faktisk din skoles ansvar at få stoppet mobningen. Jeg er lidt i tvivl om du allerede har talt med en lærer om det eller er bange for at læreren vil give dig skylden for mobningen. Læreren skal tage det alvorligt og hjælpe til det stopper og du kan trives i skolen. Hvis ikke læreren gør noget for at stoppe mobningen, kan det måske være nødvendigt at tage fat i en anden lærer på din skole. Det kan også være, at du kan få din mor til at tage fat i en anden lærer eller i skoleinspektøren på din skole. Sammen kan I måske også tale om mulighederne for at flytte skole.
Du skal vide at hvis ikke du føler skolen gør noget ved det efter du har talt med en lærer, så kan man klage, så skolen får hjælp til at få mobningen stoppet.
Ved at skrive herind har du vist et stort mod og styrke. Det håber jeg, du kan bruge til også at få talt med din mor eller en anden voksen, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Det er slet ikke meningen, du skal gå rundt og have det så skidt, som du har det.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.