:(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du står i en situation, der er rigtig svær, og som man ikke kan klare alene. Derfor er det rigtig godt, at du har haft mod til at skrive ind til BørneTelefonen og fortælle os, hvordan du har det. At fortælle andre om, hvordan man har det, er ofte et stort skridt på vejen til at få det bedre.

Du skriver, at du føler dig svigtet, er bange og græder hver dag. Du har ret til at blive passet på, så det er rigtig godt, du reagerer.

Du fortæller mig også, at din far ikke altid overholder det, han lover. Det kan jeg godt forstå, hvis du synes er rigtig hårdt. Måske kunne det være rart for dig at skrive et brev eller at ringe til ham. Det giver dig mulighed for at fortælle, hvordan du har det, og at du synes det er rigtig svært, når han ikke overholder, det han lover.

Det er meget vigtigt, at der er nogle voksne omkring dig, som ved, at du har det rigtig skidt og skal have hjælp til at få det bedre.

Ud fra det du skriver, bliver jeg lidt i tvivl om, du mon har fortalt din mor, at du faktisk har det så skidt, at du har selvmordstanker. Tanker om selvmord er ikke noget, nogen forælder ønsker for sit barn. Men forældre bliver ofte mere kede af det, hvis de finder ud af, at det har stået på, uden de har haft mulighed for at hjælpe. Så hvis du ikke allerede har fortalt din mor, at du har selvmordstanker, tænker jeg, at det vil være godt for dig at gøre det.

Hvis du synes, det er svært at tale med din mor om de ting, der er svære lige nu, kan det også være en god idé at tage fat i en anden voksen, som du føler dig tryg ved og fortælle ham eller hende, hvordan du har det. Det kan f.eks. være en klubmedarbejder, tante, onkel eller sundhedsplejerske på skolen. Mange børn og unge føler ofte en stor lettelse ved at dele svære tanker med en voksen, der vil lytte.

Det kan også være, at en form for psykologhjælp kunne hjælpe dig. Nogle børn og unge har god erfaring med at tale med en voksen, som de ikke i forvejen har en relation til. Måske kan din mor hjælpe dig med at finde en. Hvis du tænker, det kunne være en mulighed, kan I måske sammen få booket en ny tid ved lægen. Lægen vil kunne give nogle gode forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre og måske henvise dig til en form for psykologhjælp. Lægen kan ikke kun bruges, hvis man har ondt fysisk, men også hvis der er noget, der er svært, og som påvirker ens psyke.

Du fortæller mig også, at du bliver mobbet i skolen. Mobning er meget alvorligt og skal stoppes. Det er faktisk din skoles ansvar at få stoppet mobningen. Jeg er lidt i tvivl om du allerede har talt med en lærer om det eller er bange for at læreren vil give dig skylden for mobningen. Læreren skal tage det alvorligt og hjælpe til det stopper og du kan trives i skolen. Hvis ikke læreren gør noget for at stoppe mobningen, kan det måske være nødvendigt at tage fat i en anden lærer på din skole. Det kan også være, at du kan få din mor til at tage fat i en anden lærer eller i skoleinspektøren på din skole. Sammen kan I måske også tale om mulighederne for at flytte skole.

Du skal vide at hvis ikke du føler skolen gør noget ved det efter du har talt med en lærer, så kan man klage, så skolen får hjælp til at få mobningen stoppet.

Ved at skrive herind har du vist et stort mod og styrke. Det håber jeg, du kan bruge til også at få talt med din mor eller en anden voksen, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Det er slet ikke meningen, du skal gå rundt og have det så skidt, som du har det.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.