Spring ud overfor far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 22-årige fyr

Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at sige til din far. Som du selv beskriver det, så virker det som om, at han har en meget gammeldags og kedelig holdning til homoseksualitet.

Oveni at han kommer med meget negative udtalelser om homoseksuelle, så har du oplevet svigt i barndommen pga. hans misbrug. Når vi som børn oplever svigt i en tidlig alder fra vores forældre, så kan det godt komme til at præge os og vores forhold til vores forældre.

Mange unge jeg taler med, fortæller, hvordan de med deres fornuft godt ved, at det var deres forælder, der handlede forkert. På den anden side kan de nogle gange stadig virkelig ønske forældrens accept, anerkendelse eller kærlighed – selvom de godt ved, at der er andre personer, det er nemmere og bedre at få det fra. Mon du også kan have det sådan nogle gange?

Du har sikkert tænkt over i længere tid, at du gerne vil fortælle din far, at du er homoseksuel. Jeg ved, at nogle vælger slet ikke at fortælle det, hvis de har en forælder, de ved har en homofobisk holdning.

På den anden side kan det også være en måde at stå op for sig selv på, at man er ærlig og siger det. Du har nok allerede mærket efter, om det er nødvendigt at sige det til ham. Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes, det er nødvendigt for dig at sige det.

Men at sige det eller ikke at sige det – begge dele er helt okay, og du bestemmer det selv.

Du har måske også allerede på fornemmelsen, hvordan din far vil reagere. Det kan være, han vil gøre grin med det eller slet ikke tro på, at du er homoseksuel. Det kan også være, han vil reagere med ikke at sige noget eller blot respektere det. Det er ikke til at vide.

Det vigtige er, at du minder dig selv om, at det er hans følelser og hans liv. Han ved ikke bedre, hvis han reagerer mærkeligt eller sårende.

I forvejen har du fortalt søskende, venner og anden familie, at du er homoseksuel. Heldigvis har de reageret på en god måde, og du har sikkert mødt støtte og opbakning.

Det virker som om, at du er en modig og sej ung mand. Du er god til at reflektere over din barndom og meget tænksom i forhold til din fars holdninger. Jeg er på den baggrund helt sikker på, at du kan få det sagt på en god måde, hvis det er det, du vælger.

Men det er også vigtigt for mig at sige, at jeg synes, du skal passe godt på dig selv. Jeg kan læse, at din fars søster er lesbisk. Mon det kunne være en idé at have hende med, når du skal fortælle din far om det?

Lige meget hvad tænker jeg, at det kunne være fint, at du havde en person med som støtte og opbakning. Det kan både have en positiv virkning på dig men også din far. Kan du mon følge mig?

Udover det kan det også give mening at mødes et neutralt sted med andre mennesker fx på en café eller i parken. Hvis I mødes hjemme hos din far, så kan det være, han synes, han kan opføre sig anderledes og sige nogle andre ting, end hvis I er ude blandt andre mennesker.

Det kan også være en idé at forberede ham på, hvad snakken skal handle om. Du kan eventuelt skrive et lille brev, hvor du fortæller ham, at du gerne vil sige noget til ham. Måske du kan skrive noget om, at det er svært for dig, og at du ønsker, at han ikke fordømmer dig eller siger noget hårdt eller sårende.

Du kan også vælge at fortælle ham, at du er homoseksuel i brevet og sige, at I for din skyld ikke behøver at snakke om det – men nu ved han det.

Det vigtige er, at det er dig, der har kontrol over, hvordan du får det sagt – det er dig, det handler om, og dig der er vigtig i det her. Så bestemmer han selv, hvordan han vil modtage det. Men det kan måske hjælpe, at han er forberedt.

Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej.

Måske du kender det allerede, men hos LGBT+ kan du læse om andre, der har stået i situationer, som ligner din lidt. Det kan hjælpe at vide, at man slet ikke er alene. Du kan også kontakte LGBT+´s rådgivning, som før har hjulpet mange unge mennesker med at møde en omverden, som nogle gange har svært ved at forstå.

Jeg sender dig alle de bedste tanker.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet