Brev
Hvem er jeg mon?
Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej bb
Jeg har virkelig brug for hjælp, til at forstå mine tanker! For de er blevet meget forvirrende den sidste tid.
Jeg har i stort set hele mit liv set mig selv som panseksuel. For ca. 1 måned siden, opdagede jeg, at jeg synes samfundets pige stereotyp, (Der går med make-up, piner sig selv med høje H…., har pige problemer og alt det der,) bare går mig på, for jeg kan ikke lide at folk ser mig sådan, når det ikke er sådan jeg er. Jeg begyndte så, at synes det var irriterende, når folk brugte hun om mig og kaldte mig en pige. Jeg tænkte at jeg er Nonbinær. Jeg sprang ud til min tætte familie, (Altså dem jeg bor med,) og til mine bedste venner, fordi jeg tænkte de ville respektere mig, det gjorde de så heldigvis, jeg havde været virkelig nervøs.
Nu skal vi lidt tættere på mit problem. Det startede med, at jeg synes hetero par var ligeså kedelige som at se en fugl der sidder i et træ.
Der er en handling jeg tydeligt kan se, drengen kysser pigen, men ingen følelser, (jeg tror faktisk der var følelser, når jeg så den slags engang, men jeg kan ikke huske det.) jeg begyndte, at overveje om jeg i virkeligheden slet ikke var til drenge alligevel. Men det blev endu mere kompliceret. Jeg begyndte nemlig også at miste mine følelser over for lesbiske par, ikke lige så meget som for heteroer, (heldigvis) men nogle følelser forsvandt, det er jeg ikke i tvivl om. Jeg begyndte så, at interreseret mig virkelig virkelig meget for homoseksuelle par!
Kender du Young royals? Jeg har set den del hvor de har sex i episode 4, en million gange, den gør mig så glad, og jeg begynder at ønske jeg lå der, men så snart jeg ønsker det, føles det hele forkert. Jeg har jo en pige krop og jeg vil gerne se 2 drenge sammen. Men det kan jo ikke være mig, så jeg kan kun gøre mig selv tilfreds med, at forstille mig, at jeg er inde i en af de her drenges kroppe. Fra ild til aske har jeg også lyttet en del til i lydbog, da det bliver beskrevet så fint hvordan Tonny og Aske kysser, og hvordan de elsker hindanden, og hvordan de er homoseksuel. Jeg ville ønske at jeg kunne være en af dem!!!
Det er ulideligt at jeg ikke bare er født som en dreng, så ville jeg slippe for alle de her tanker. Men jeg har faktisk slet ikke lyst til at være en dreng i andre situationer end den seksuelle og intime. For jeg elsker at være hvad end jeg nu er, Nonbinær/en pige med kort hår, der bruger de/dem.
Jeg ville ønske at der ikke fandtes køn, og at alle mennesker bare så ens ud, det ville gøre det hele så meget nemmere!
Jeg vil lige sige, at jeg faktisk er vild med min vendinde, hun er hetero, så det er jo ikke den bedste situation for mig.
I konklusion:
Med de mennesker jeg møder, bliver jeg kun vild med piger.
Når jeg går mig en tur på gaden, føler jeg ikke noget som helst for noget. Jeg tror at det er fordi, jeg først rigtig tænder på det, når der er 2 kroppe sammen. Så hvis jeg bare ser en lækker pige/dreng/noget andet føler jeg ikke noget. Men hvis jeg kender personens personlighed, så kan jeg blive vild med personen, og så kan vores kroppe ligesom komme sammen og ja, så tænder jeg på det.
Jeg elsker at se/læse om homoseksuelle par, og ville ønske at jeg var i et homoseksuelt par, men jeg vil ikke ønske jeg er en dreng?!
Jeg modsiger mig selv for vildt, og det er vildt frustrerende!
Er det virkelig bare sådan man har det, når man er teenager?! Er ens hjerne i et rod, som man ikke kan finde op eller ned på. Og modsiger man sig selv for vildt?
Jeg sidder her kl 2 om natten og skriver til jer fordi, det er svært at sove når man er sp forvirret.
Jeg vil bare lige sige her til sidst, at jeg stadig kæmper mod min spiseforstyrrelse, og at jeg har været utrolig ensom og har været noget deprimeret for blot et års tid. Så det tager virkelig hårdt på mig når jeg ikke har kontrol over de ting der sker i mit liv, jeg har virkelig brug for at forstå mig selv, så jeg kan komme videre i mit liv.
Tak til dig som sidder og læser mit brev lige nu! Du er frivillig og, du hjælper mig! Du ændre massere folk liv når du gør det her, jeg er slev blevet hjulpet af folk som dig, der er frivillige på BørneTelefonen, så tusinde tusinde tak for at du gider at bruge din tid på at hjælpe en forvirret lille skabning som mig.
Jeg er i hvert fald et menneske…, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige
Hvor er det godt du skriver; vi hører tit fra børn/unge der har spørgsmål om deres seksualitet så du er bestemte ikke alene med dine tanker.
Jeg kan godt forstå, at du har valgt at skrive til os med alle de tanker, du går med. Jeg vil prøve at hjælpe dig med dem, så godt jeg kan.
Først vil jeg lige sige at jeg er virkelige glad for at høre at din familie og bedste venner har valgt at respektere dig som nonbinær, hvor er det modigt af dig at komme ud selv om du var nervøs.
Du fortæller om en ny interesse i homoseksuelle par selv om du ikke ønsker at værre en dreng. Det er helt normalt at udforske sin seksualitet og tænde på noget, man ikke selv kan udføre. Det er fx ikke usædvanligt for drenge/mænd at finde lesbisk par interessante.
Det er selvfølgelig ikke godt at disse tanker gør at du har det dårligt. Jeg synes du skal prøve at nyde de historier og fortællinger du kan lide. Fokuser på det de giver dig og husk på det er ok at have sine seksuelle fantasier.
Du beskriver også en følelse af at du ikke bliver tiltrukket af folk i dine omgivelser før du kender deres personlighed.  Det er kun dig der kan vide hvad din seksualitet er.  Ud fra din beskrivelse tænker jeg du kan overvej at læse om demiseksualitet. Det handler om hvordan du bliver tiltrukket og ikke hvem så du kan godt være pandemiseksuel. Håber det måske kan hjælp dig.
Det kan være rart at tænke på, at en del mennesker oplever, at seksualiteten kan ændre sig hele livet. Nogle vil derfor sige, at det er forkert én gang for alle at identificere og lægge sig fast på en bestemt seksualitet.  Man er egentligt heller ikke tvunget til at ‘melde ud’ og oplyse andre, om hvilke seksuelle følelser, man bliver ramt af.
Du kender måske allerede organisationen – men her kan du læse mere: LGBT+Danmark
For at besvare dit spørgsmål om ens hjerne er et rod som teenager. Så vil jeg sige ,at det er en tid fyldt med ændringer ens krop, tanker, følelser. Alt ændres og det er en tid hvor man skal finde sig selv. Du er allerede godt i gange og du tør stille de store spørgsmål til dig selv (og andre) det er sejt. Så det er helt normalt at være forvirret og skulle bruge lidt hjælp. Og husk at folk er meget kompliceret så det er ok at modsige sig selv en gang imellem.
I slutningen af dit brev fortæller at du på grund af din spiseforstyrrelse, ensomhed og depression har det meget svært, når du ikke har kontrol over ting. Jeg kan godt forstå, du ønsker at forstå dig selv, det er dog vigtigt at huske, at det er en proces der tager tid
Du uddyber ikke, hvad du gør for at få det bedre eller om du ønsker hjælp, men jeg vil lige give dig et råd med på vejen.
Overvej at få snakke med en voksen omkring dig fx dine forældre eller din læge. Det er vigtigt at der er en voksen, der kan hjælpe, da det ikke er problemer, du selv skal kæmpe med.
Jeg håber mit svar kan gøre dig mindre forvirret. Du har allerede vist mig at du er eftertænksom og modig, så bliv ved med at stille spørgsmål men sørg for at du har det godt i din søgning. Husk det er ok at være forvirret en gang imellem.
Hvis du mangler nogen at snakke med kan du prøve Privatsnak
Du er også velkommen til at ringe til os – også om natten. Vi sidder klar til en snak på telf.116111
Mange tak for den rare hilsen i slutningen af dit brev ,det er godt at høre, vi har kunne hjælp dig før og jeg er glad for at kunne hjælp dig med det her.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen