Brev
Er jeg pædofil?
Hej.
Jeg synes det er svært at snakke om. Jeg har meget længe tænkt over dette, mest i perioder.
Jeg er i tvivl om jeg kunne være pædofil. Jeg har snakket med en psykolog om det, som bare mente at det var bekymringen for at være det, men jeg er ikke overbevist. Jeg kan ikke tænke på andet.
Jeg oplevede da jeg var mindre, nok 3 år siden ca. Jeg oplevede at jeg f.eks. kunne gå rundt på gaden og få seksuelle fantasier og tanker om mindreårige, som tændte mig. Det kunne også være at jeg tænkte “Prøv at tænk på hvis jeg havde sex med hende der” hvor jeg så efterfølgende har tændt på det. Tankerne kommer ikke rigtigt nu, men ved ikke om det er fordi jeg bevidst bare prøver at stoppe tankerne.
eller om det er fordi tingene har ændret sig. Kan ens seksuelt ændre sig og ens tanker og lyst?
Jeg oplever at jeg tændt på jævnaldrende, som jeg kender. Så på den måde berogligere mig det lidt i forhold til min frygt om at være pædofil.
Men samtidigt føler jeg det er svært, direkte at tænde på f.eks. porno. Jeg synes det tager lidt tid og det tænder mig ikke særlig meget.
Jeg kan ikke finde ud af hvad der tænder mig specifikt og det er også det som bekymre mig.
Jeg har oplevet at jeg har været i selvskab med jævnaldrene til fester osv. hvor jeg har været seksuelt tiltrukket.
Der findes jo både mennesker, som er grimme eller pæne. Man kan jo godt tænke at en mindreårige er pænere end en anden. Hvis det giver mening? Men er det ens betydning med at tænder seksuelt på personen? Jeg kan i hvert fald ikke lade vær med at tænke “Tænder jeg på det her?” Hvis jeg ser en mindreårige, som er “pæn”? Jeg får som regl aldrig et svar når jeg spørger mig selv.
Jeg har også engang læst kort besked om en der beskrev hvordan hun blev voldtaget, og jeg begyndte at tænde på det der stod. Men er det det sekulle i det jeg tændte på? Eller er det fordi det er en der er mindre og en der er ældre?
Når jeg bare sidder her, så har jeg svært ved at fremkalde/provokere en seksuel tiltrækning af noget.
Og er det normalt at tænde på en der er 13, 14 eller 15 når man er 16?
Er jeg pædofil? Jeg er så bekymret og bange for det og tænker konstant på det.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan godt forstå, at du gør dig mange tanker. Pædofili bliver der talt og skrevet meget om. Man kan tydeligt mærke, at samfundet lægger stor afstand til pædofili. Denne afstand kan gøre det ret svært at tale om de følelser og billeder, man bliver ramt af.
Når man ikke kan tale med nogen, er det svært at orientere sig – og det er svært at vide hvor i samfundet, man kan få hjælp. Derfor er det så godt, at du nu har skrevet til brevkassen. På brevkassen kender vi et sted, hvor du kan tale med en virkeligt venlig og kompetent person, der kan rådgive dig.
Rådgiveren har stor erfaring og ved rigtigt meget om, hvad det vil sige at være ramt af tvivl og bekymring. Rådgiveren kan også konkret hjælpe dig med at guide dig videre til mere hjælp. Du kan også se videoer og tage en test på siden, hvor du finder rådgiverens telefonnummer. Se her CTRL
Måske blev dette svar lidt kortere, end du havde regnet med. Men jeg vil bare så gerne have, at du får den skarpeste hjælp, så du kan få det bedre inden alt for længe … du har jo allerede gået med bekymringen ret længe.
Jeg er ret sikker, at du sagtens vil turde tage fat i denne mulighedet . Du har jo allerede vist, at du tør skrive herind for at få hjælp. Fortsæt med at bruge dit mod og din handlekraft til at få det bedre – på denne måde giver du sig selv de allerbedste betingelser for meget snart at få det bedre.
Mange hilsner BørneTelefonen