Aseksualitet?

Kære BørneTelefonen,

Jeg er en dreng på 18 år, og inden for det sidste halve års tid har jeg tænkt en del over min seksualitet. Det er nyt for mig at døje med de her tanker, da jeg altid har været meget afklaret med mig selv på alle andre punkter igennem det meste af mit liv.

Så vidt jeg ved har jeg aldrig været forelsket. Jeg har aldrig set på nogen og tænkt “ej, hende ville jeg gerne være kærester med”. Jeg har i lang tid gået og troet at jeg bare var sent på den med hensyn til sex, men så kom jeg i gymnasiet og mine følelser ændrede sig stadig ikke.

Jeg er efterhånden blevet færdig med gymnasiet og er på ingen måde interesseret i at have sex med nogen eller at komme ind i et forhold. Til gengæld føler jeg et pres for at gøre disse ting, og det føles som om den eneste grund jeg ville have, til at have sex, er at det forventes af mig.

Jeg er ikke genert, og mit udseende og selvværd fejler intet. Jeg kunne nok sagtens komme ind i et forhold hvis jeg ville, men jeg har bare ikke lyst, hvilket undrer mig selv og mine venner.

Jeg vil gerne vende tilbage til min bemærkning om at jeg begyndte at tænke over disse ting for ca. et halvt år siden. Det skete, da min gode ven og jeg sad og snakkede sammen. Han spurgte mig hvorfor jeg ikke havde fundet en kæreste endnu. Da jeg svarede, at jeg ikke havde lyst, spurgte han mig, om jeg mon kunne være aseksuel.

Jeg havde selvfølgelig hørt ordet før, men den samtale var startskuddet der fik mig til at læse op på emnet og til at tænke alvorligt over det for første gang i mit liv. Jeg har dog mine tvivl.

F.eks. onanerer jeg stadig, dog kun 1-2 gange om ugen, hvilket min ven fortalte mig var relativt lidt ? Men jeg kan altså stadig blive seksuelt ophidset, i hvert fald fysisk. Jeg har bare overhovedet ikke lyst til rent faktisk at have sex. Mine fetisher og seksuelle interesseområder er også relativt udsædvanlige (og har typisk ikke så meget med sex at gøre).

Jeg er ikke engang sikker på hvorfor, jeg skriver dette brev. Nok mest for at få min tvivl nedfældet på skrift. Og så andre i samme situation som mig måske kan støde på det, hvis de som mig leder efter svar hos BørneTelefonen.

Hvad tror I ? Er jeg aseksuel ? Eller bare en “late bloomer” ?

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng

Hvor er det godt du skriver – også selv om du ikke er sikker på hvorfor. Nogle ganger er det bare rart at komme ud med sine tanker!

Vi hører tit fra børn og unge, der har spørgsmål om seksualitet så du er bestemt ikke alene.

Jeg kan godt forstå du føler et pres angående sex og forhold, når andre gerne vil tale med dig om det. Hvor er det er godt at du alligevel lytter til dig selv og ikke gør noget før/vis du får lyst

Jeg vil prøve så godt jeg kan at besvare både dit overordnet spørgsmål og del spørgsmål:

Du virker til at stille spørgsmål ved om det at onanerer 1-2 gange om ugen er lidt. Det er meget forskelligt hvor meget folk onanerer så det er svært at sige, hvad der er meget og lidt.

Der er ikke noget galt med kun er gøre det en gang i mellem. Onani skal kun gøres når man har lyst.

I den sammenhæng spørger du også om det at kunne blive seksuelt ophidset passer sammen med at være aseksuel. Det håber jeg er rigtigt forstået.

Man kan godt være aseksuel og samtidig lide at onanere. Det at være aseksuel handler om tiltrækning til en anden person, mens det at onanere ikke har noget med det at gøre. Du kan læse mere om det her.

Dit store spørgsmål er om du rent faktisk er aseksuel. Det kan jeg ikke give dig et endeligt svar på, da seksualitet kun er noget man selv kan mærke. Det er kun dig der kan vide det og det er du godt i gang med ved at turde stille spørgsmålet til dig selv.

Ud fra de oplevelser du beskriver, kan jeg sagtens forstå, at  du begynder at kalde dig aseksuel. Det er som sagt helt op til dig.

Det er også vigtigt at huske, at du godt må ænder sin seksualitet hvis du får nye oplevelser. Det kan være du senere finder ud af det ikke passer på dig at være aseksuel men måske at du er Demi seksuel eller noget helt andet.

Hvis du vil være mere sikker på hvordan du selv har det med det, kan du tænker over hvordan det føles at beskrive dig selv som aseksuel. Hvis det føles rigtigt så at det måske et godt sted at starte.

Du kan også prøve at snakke med dine venner eller et familiemedlem du stoler på om dine tanker. (Måske kan det være ham, der først spurgt dig om det). Måske han kan hjælp dig med at få styr på dine tanker og du kan få en fornemmelse af hvordan det er at beskrive dig selv som aseksuel

Jeg ved fra andre, at det kan være hjælpsomt at dele tanker og følelser med nogen, der har det ligesom dem selv. Derfor får du også lige et link til LGBT+ DANMARKs rådgivning. Du kender dem måske godt i forvejen, men du læse mere her.

Jeg håber mit svar har kunne hjælpe dig på vej til at finde ud af hvem du er. Bliv endelig ved med at stille dig selv de store spørgsmål, så længe det giver mening.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe herind , hvis du vil tale med en. Vores nummer er 116 111.

Hilsen Børne Telefonen.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet