Hjælp til onani

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng

Hvor er det godt, du skriver. Vi hører tit fra børn og unge, der har spørgsmål til onani. Så du er bestemt ikke alene.

Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål, så godt jeg kan. Jeg vil starte med at fortælle dig, at man ikke bør få kvalme efter en orgasme. Men nogle gange kan ens krop godt have brug for lidt tid til at falde til ro efter en orgasme, da der jo sker en masse når man onaner, fx blod der flyttes ned til ens tissemand, så den bliver stiv – og de mange stimuli, der kommer fra at røre ens tissemand.

Ens krop går fra at være “på” til at skulle stoppe lige efter orgasmen. Det kan godt gøre, at man måske har det lidt mærkeligt i kort tid efter, men det bør ikke være mere end det og det skulle ikke ske hver gang.

Jeg tænker, det måske er dét, du har oplevet efter din første gang. Men det er jo kun dig der ved præcis hvordan du hvad det. Hvis du havde det meget dårligt (eller bliver ved med at opleve det) synes jeg, du skal overvejede at snakke med din læge om det. Jeg ved godt, det kan føles lidt pinligt at snakke om. Men din læge ved meget om kroppen og er vandt til at snakke om den slags. Din læge behøver heller ikke fortælle dine forælder, hvad I snakker om, hvis du ikke vil have det.

Angående din oplevelse “Jeg syntes til sidst i orgasmen at det bliver for dejligt altså det tidspunkt jeg er ved at komme så det slet ikke er behageligt?” tænker jeg lyder helt normalt. Når man er i gang med at onanere, bliver ens krop fyldt med mange stimuli da man rører sig selv på måder, der føles godt. Den gode følelse bygger sig op indtil man når den “maksimale” gode følelse, som afsluttes af orgasmeerf. Derfor kan der godt være et øjeblik før orgasmen, hvor ens krop ikke helt kan håndtere det, som jo bliver erstattet af ens orgasme – hvor man så har det godt igen. Men det burde ikke føles meget ubehageligt på noget tidspunkt.

Jeg håber jeg giver mening, det kan være lidt svært at beskrive, men pointen er, at du ikke burde få det dårligt – men at det nogle gange kan være lidt hårdt for kroppen – specielt vis den ikke er vant til det. Onani og orgasme skal værre en rar oplevelse og jeg håber virkelig du ikke vil lade dig skræmme og prøve at få udløsning igen.

Du spørger om det føles som at tisse, og om jeg kan forklare dig, hvordan det præcis føles. De spørgsmål tager jeg lige på en gang, da de hænger lidt sammen. Følelsen er lidt det samme som at tisse, da det jo i begge tilfælde er væske, der kommer ud af ens tissemand (hvis du er altså begynde at producere sperm) men det er jo et kort skud af sperm, der kommer ud, så det varer ikke så længe. Ud over det, så giver det en rar følelse, når man får orgasmen – når det tryk, der har opbygget sig ens tissemand går væk. (det er en stærk udgave af den følelse, du får, af at røre ved din tissemand) Det er så præcist, som jeg kan beskrive det, håber det hjælper.

Du kan læse mere om kroppen her hvis du vil

Til sidst vil jeg sige at du har været meget modig ved at skrive ind til os om noget så privat. Jeg håber du vil prøve fuldfører hele din orgasme selv om den første gang ikke gik så godt. Jeg kan godt forstå, du kan være utryg, men hvis du gør det, kan du få en vished om, det er noget der bliver ved, og om du vil gå videre med det.

Jeg vil foreslå, du bare tager det stille og roligt finder et tidspunkt, hvor du har god tid og bare nyder din onani indtil din krop helt selv gør det, den skal (prøv ikke at tænke for meget over det, så du ikke stresser dig selv i mens) Det kan måske hjælpe at du gør det, mens du ligger ned

Fra en dreng til en anden ønsker jeg dig held og lykke og håber det hjalp at få det beskrevet, da det jo sjælden er noget man snakker med andre om

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til en voksen på BørneTelefonen på 116111 – her sidder en voksen klar til at lytte og hjælpe.

Hilsen BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet