Youtube Sex!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du har slået op med din kæreste, fordi han behandlede dig grimt, mens I havde sex og bagefter lagde en video på youtube.

Du fortæller, at du har fortalt det til både politiet og dine forældre, men at de ikke tror på dig. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er særlig rart, både det din eks kæreste har gjort, og at hverken politi eller dine forældre tror på dig. Jeg synes faktisk, det er rigtig flot af dig, at du har haft mod til at fortælle det til politiet og dine forældre! Det ved jeg, at der er mange, som synes er svært.

Jeg tænker lidt, om det kan være en hjælp, hvis du viser dit brev og mit svar til dine forældre, så de kan se, at du altså mener det alvorligt. Hvad tænker du om det..?? Måske du kan forklare dem, at du jo ikke får noget ud af at sige sådan nogle ting, og skrive ind til os omkring det, hvis det ikke var sandt.

Ved du, om filmen stadig ligger på youtube? Hvis den gør, kunne det også være en idé, at du viser det til politiet, så de kan se, at du taler sandt. Jeg kan godt forstå, hvis du ikke synes, det er særlig fedt, at politiet eller dine forældre skal se filmen, men jeg tænker ikke, at de nødvendigvis vil se det hele, men bare se at den er der, så de ved at du taler sandt.

Det, din eks kæreste har gjort, er faktisk ulovligt. Man må ikke dele billeder eller film af andre, med mindre de selv har givet lov til det. Måske det kan være en hjælp, hvis dine forældre taler med hans forældre om, hvad han har gjort. Hvad tænker du om den idé?

Hvis du ikke kan få fjernet videoen ved at vise dit brev til dine forældre og/eller politiet, så synes jeg, du skal ringe her til BørneTelefonen - så skal vi nok hjælpe dig med at lave en anmeldelse, så filmen kan blive fjernet - både fra nettet og fra din ekskærestes computer. Det er som sagt strafbart, det han har gjort, så han vil sandsynligvis få en bøde for det.

Nummeret til BørneTelefonen er 116 111, og du kan evt give rådgiveren ID nummeret på dit brev og bede hende / ham starte med at læse det, hvis det er lettere for dig at fortælle det på den måde.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.