Brev
Voltaget i omklædningsrum (gymnastiklærer)
Hej BB!
Jeg er en pige på 13 år, som lige havde haft idræt. Jeg havde lige fået min menstruation, og havde fået lov af min mandlige gymnastiklærer, at gå senere i bad end alle de andre. Da jeg stod under bruseren, bankede det på døren. Jeg troede det var min veninde, for hun havde nemlig glemt sin hættetrøje derinde.
Døren blev åbnet, og jeg fik et chok, da jeg så at det var min gymnastiklærer. Han havde kun boksershorts på. Han låste døren, og gik hen imod mig. Han tog hånden for min mund, og sagde jeg skulle holde kæft, og hvis jeg sagde det til nogen, ville det ikke kun gå ud over mig, også mine bekendte. Han skubbede mig ind under bruseren, og hev sine boksershort af. Han bad mig sutte hans ding dong af, og jeg var så skræmt at jeg ikke turde gøre modstand, så jeg gjorde det.
Så lagde han mig ned på gulvet i bruseren, og spredte mine ben. Der gik ikke lang tid før han var oppe i mig. Jeg ved ikke hvor lang tid han tog om det, men det føles som lang tid. Han stak mig en lussing, og advarede mig igen om at sige ét ord til nogen. Jeg skyndte mig at tage tøj på, og løb ind til time. De andre spurgte hvorfor jeg kom for sent, men jeg lod bare som ingenting, og kiggede ned i bordet.
Jeg har ikke fortalt det til nogen, og jeg er virkelig bange! :-(Jeg har rigtig dårlig selvtillid nu, og overvejer kraftigt at tage mit eget liv.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen: Det er en meget, meget ubehagelig og voldsom oplevelse du fortæller om. Du er rigtigt godt at du skriver herind til, for det du har været udsat for er en meget krænkende oplevelse, som du bestemt ikke skal stå alene med. Jeg kunne forestille mig, det er noget der kan være meget svært for dig at tale om..? Men faktisk tror jeg, det ville være godt, hvis du kunne få fortalt det til nogen, som du kender... Jeg ved ikke, hvordan du har det med at tale med dine forældre, altså hvordan dit forhold til dem er. Hvis du kan fortælle det til dem, kan de hjælpe dig med hvad der skal gøres. Din oplevelser må føltes meget voldsomme for dig, og jeg tænker du måske også kan have brug for at tale med professionelle voksne, der kan hjælpe dig med at bearbejde oplevelsen. Hvis ikke du kan tale med dine forældre om din oplevelse, kan du måske vise dem dit brev her til BørneBrevkassen. Jeg tror nemlig, det kan være en hjælp for dig, til at få fortalt dine forældre om hvad du har været udsat for. Det kan også være, at der er en anden voksen i din familie, som du føler dig fortrolig med, en du kan tale med. Og så kan de hjælpe dig med at finde ud af, om I skal politianmelde din idrætslærer, eller hvordan I går videre med det. I hvert fald bør de hjælpe med at sørge for, at du ikke igen kommer til at skulle konfronteres med ham ovre i skolen. Det din lærer gjorde ved dig er meget ulovligt. Naturligvis er selve voldtægten ulovligt, men han må heller ikke true dig eller dine venner. Ligegyldigt hvad, så er du uden skyld og din lærer har det fulde ansvar for at have begået noget ulovligt imod dig. (Det nævner jeg bare, fordi jeg ved at en del af de personer, der udsættes for voldtægt faktisk ofte går rundt med skyldfølelse, selvom det på ingen måde er deres skyld.)Jeg tænker, det også kunne være en mulighed for dig, at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Der sidder nogle rigtig dygtige rådgivere, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer videre, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre.  Dine forældre kan evt. også ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 hvor rådgiverne kan fortælle dem mere om hvordan der kan tages kontakt til skolen/ politiet og sådan noget, hvis de har brug for det.  Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.