Brev
voldtegt
Hej børnetelefonen.
jeg er en pige på 16 år.
jeg har en storebror som har voldaget mig da jeg var 13 og blev ved med det i 3 år.
Jeg har sagt det til min mor men hun troede ikke på det. Hun stoler på min bror fordi han er ældre end mig og taler mere sandt.
Jeg vil stik af fra mit hjem.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Godt du har taget dig mod til at skrive til BørneTelefonen, for der er ingen, der skal gå alene med det, som du har oplevet. Din bror skal stoppes, og du skal have al den støtte og hjælp, du har brug for. At blive voldtaget og derefter ikke at blive troet på, er meget smerteligt. Det fortjener ingen. Heller ikke dig.
I brevet fortæller du, at du har fortalt din mor, hvad din bror har gjort mod dig. Det må have været rigtig svært at sige, men du har gjort det rigtige! Også selvom din mor ikke tror på dig.
Derfor tænker jeg på, om der mon er en anden voksen, du kan fortælle, hvad du har været udsat for? Det skal nemlig stoppes – også selvom din mor ikke tror på dig. I brevet nævner du ikke din far, og derfor ved jeg ikke, om han er en mulighed? Kunne du mon fortælle ham det? Ellers kan du måske fortælle det til din lærer eller sundhedsplejersken på din skole? Hvis du fortæller det til din lærer eller sundhedsplejersken skal de hjælpe dig. Kunne det være en mulighed? Hvis det er svært at få fortalt, kan du måske overveje at vise dem dit brev og mit svar?
Du skal vide, at det, din bror har gjort, er ulovligt – og derfor kan du også selv vælge at kontakte politiet. Og husk også, at hvis din bror prøver at voldtage dig igen, så kan du også ringe direkte til politiet. Det kan virke voldsomt, men når man oplever noget så alvorligt, så er det nogen gange det eneste rigtige at gøre - også selvom det er rigtig svært.
Jeg håber, mit brev har givet dig troen på, at du ikke må tvivle. Du har gjort det rigtige ved at fortælle din mor det, hvad din bror har gjort - og selvom hun ikke tror dig, så er der andre måder at få hjælp på. Du fortjener al den hjælp, som du har ret til - og du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan være anonym eller hvis du har lyst til det, kan du også vælge at fortælle BørneTelefonen, hvem du er – og så kan vi hjælpe dig. Vi tror på dig.
De bedste hilsner
BørneTelefonen