Voldtaget af storebrors ven

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Hvor er det godt at du været så modig og har skrevet til os, for du skal bestemt ikke gå alene med den grimme oplevelse du er blevet udsat for har haft. Du gjorde alt hvad du kunne for at få ham til at stoppe - det er godt at du var i stand til det. Det er nemlig helt rigtigt, at T har voldtaget dig - det er ikke ok.

Jeg kan sagtens forstå, at du nu er bange når han også har truet dig til at tie stille. Men, at T truer dig til at tie stille, er kun for hans egen skyld. Det der hjælper dig, er fortælle det til en voksen. Så jeg vil alligevel råde dig til, at hurtigst muligt at siger det til din mor  eller skriver det i et lille brev, hvis det er svært at sige, og måske også til en anden voksen som hjælper dig. Hvis du hellere vil sige det til din lærer eller en anden voksen du har tillid til kan du også gøre det.

Du har været rigtig god til at beskrive hvad der er sket og hvordan du har det. Hvis du synes, at det er svært at få det sagt til din mor kan du måske vise hende det brev du har skrevet og mit svar - så hun forstår hvad der er sket for dig og at du har brug for hjælp?  Der er også den mulighed, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og får den voksne rådgiver til at hjælpe med at sige det til din mor. Rådgiveren kan også fortælle jer hvor I skal henvende jer.

Du har brug for at få hjælp ovenpå sådan et overgreb, det må du ikke gå alene med. Overalt i landet findes der steder hvor de hjælper alle børn og unge som har været udsat for seksuelle overgreb eller er blevet voldtaget og jeg tænker, at det vil være godt for dig at komme til at snakke med nogen også uden for din familie, som ved hvordan man kan komme videre og få det godt igen. Et af de steder hvor man kan få hjælp er på Rigshospitalet i København, jeg ved ikke om du bor i nærheden af København, men der er også steder på Fyn og i Jylland du kan få hjælp. Det kan de også fortælle dig mere om i København. Jeg tænker det vil være rigtig godt, hvis din mor kan hjælpe, og ringe derind ellers er det helt ok at du selv ringer eller en anden voksen du kender. De har en hjemmeside som du kan læse mere på hvis du klikker her:  http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Enheder+paa+tvaers/Center+for+Seksuelle+Overgreb/Boern/?WBCMODE=Au

Det er også muligt at ringe til dem på 3545 3984, Mandag - onsdag er det kl. 08.30 - 14.00, Torsdag kl. 12.00 - 14.00 og Fredag kl. 08.30 - 14.00

Det T har gjort er ikke i orden, og det vil være godt at han får det at vide, så han ikke gør det igen. Det er de voksne der skal sørge for at han får det at vide. Jeg synes ikke, at du skal tænke på at det skader deres venskab, for det er ikke dig der har gjort noget forkert. Det er din brors ven T, der har gjort noget der er så forkert og det er ikke ok at han truer dig, og at han lader som om ingenting er sket.

Jeg håber du tager mod til at fortælle det - selvom det kan være svært, så hjælper det.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.