voldtaget af klassekammerat!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år, tak for dit brev med titlen "voldtaget af klassekammerat".

Jeg kan godt forstå, at du ikke bare kan komme over den episode, du beskriver, for det har da været en meget grim oplevelse!! Det er meget grænseoverskridende og krænkende at blive udsat for sådan et seksuelt overgreb, som du beskriver.

Du skriver, at der ikke er nogen, du tør tale med om det der er sket, men samtidig skriver du, at du har brug for hjælp. Du har ganske rigtig brug for hjælp for at komme videre, og her er det meget vigtigt, at få talt med en, man kan have tillid til om hvad der er sket, og hvilke tanker og følelser, du har oplevet bagefter.

Det kan måske være svært for dig at tale med dine forældre om det? Og måske kan du heller ikke lige komme i tanker om, hvem det ellers kunne være..? Så jeg vil meget anbefale, at du til en begyndelse ringer til BørneTelefonen og snakker med en rådgiver der. Jeg tænker I fx kunne tale om, om hvad der er sket, hvordan du har det, og om hvem der yderligere kan hjælpe dig (feks. din læge, der måske også kan foretage en undersøgelse af dig)) og om du evt. er indstillet på at politianmelde drengen for seksuelt overgreb.

Lige til sidst: Du skriver, at du er bange for, at han vil voldtage dig igen. Det er der ikke noget at sige til - det er helt almindeligt, at den frygt sidder i en i et godt stykke tid efter et overgreb.

Jeg tænker, du skal sørge for ikke at være alene med ham og i det hele taget undgå at snakke direkte med ham. Jeg tænker også på, at grunden til at han nu undgår dig, kan være, at han har dårlig samvittighed over det, han har gjort?

Mange hilsner BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.