Voldtægt

Da jeg var lille der blev jeg misbrugt af min far. Det begyndte da jeg var 5år gammel. Jeg har sagt det til min mor, og jeg har været igennem en afhørring osv. Men min mor troede ikke på mig, så jeg valgte at give op, og sagde det hele var løgn. Fordi jeg var 10-11 år gammel da jeg fortalte det,. og jeg havde ingen til at støtte mig, jeg stod alene med det helle.

Den dag idag fortryder jeg det så meget, at jeg ikke kæmpede videre, men jeg var ikke ret gammel, og der var ingen der troede på mig. Nogen gange kan jeg sidde og tænke over, at hvor stor er chancen for en 10årig pige, finder på sådan noget, uden der er noget sandhed i det.

Men mit spørgsmål er vel om jeg kan genoptage sagen når jeg bliver myndig. Jeg synes ikke det er fair at den mand som er min far, han går rundt. Jeg kunne jo stoppe en ud af en million, og jeg ville have det bedre med mig selv. fordi det er hele tiden i mine tanker, når folk snakker om voldtægt eller se, bliver jeg helt mundlam, fordi det er min dybeste hemmelighed.

Håber i giver mig svar tilbage 🙂

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du har valgt at skrive ind til os, for jeg kan godt forstå, at det ikke er nogen rar situation, du står i.

Jeg vil starte med at fortælle dig, at jeg faktisk godt kan forstå, at du endte med at trække det hele tilbage, da du var 10-11 år gammel, for det må ikke have været særlig nemt at stå med det helt alene, og en mor der troede, at det hele bare var løgn.

Du spørger helt konkret, om du kan tage sagen op igen, når du er blevet myndig, og ja det kan du godt, men hvorfor tænker du at vente, til du er blevet myndig..?

Som jeg læser dit brev, virker det som om det er rigtig svært for dig at gå med så stor en hemmelighed helt selv, og selvom det også kan være rigtig svært at komme ud med, ved jeg, at der er flere af dem, som har været igennem noget lignende, der oplever det som en stor lettelse at komme ud med det.

Jeg tænker, at hvis du beslutter dig for at genoptage sagen nu, hvor du er 16, kan du få hjælp fra noget der hedder en bisidder, som vi har her inde ved Børns Vilkår (dette vil desværre ikke være en mulighed, når du er blevet myndig). Det er en voksen, som kender til alle de forskellige regler og love, og som sørger for, at der bliver lyttet til det, du har at sige. På den måde vil du ikke stå alene med det, men er sammen med en voksen, som vil gøre sit allerbedste for at hjælpe dig. Du kan læse mere om vores bisiddere her >>

Hvis du tænker, at det kunne være rart at få en bisidder, kan du fx starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111, så skal de nok hjælpe dig med, hvordan du skal gøre. Du kan også ringe, hvis du bare gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder vil kunne hjælpe dig. Nu ved jeg ikke, hvordan det kom frem, da du var 10-11 år gammel, men en anden måde at få det frem på, er ved at du fortæller det til en voksen, som du stoler på. Det kan for eksempel være din lærer, en venindes mor eller måske sundhedsplejersken på din skole. Hvis du synes, det er svært at snakke om, kan du måske skrive et brev i stedet... På den måde kan du få alt det med, du gerne vil fortælle uden at blive afbrudt, og du har masser af tid til at formulere det, helt som du gerne vil.

Du skal bare være opmærksom på, at når du har fortalt det til en voksen, så SKAL de sige det videre til kommunen, fordi det din far har gjort, er meget forkert og ulovligt!

Hvis du vælger at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og fortæller din historie, fortæller de den ikke videre til kommunen, så længe du gerne vil være anonym. Det er først når du fortæller, at du ikke længere vil være anonym, og fortæller hvem du er, at kommunen får besked. Jeg fortæller ikke disse ting for at gøre dig bange og nervøs, men blot for at du er klar over, hvad der sker, når du fortæller en voksen om, hvad du har været udsat for. De bedste hilsner BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.