Voldtægt i badekar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg håber, du har det ok med, at vi har skåret lidt af teksten i dit brev fra? Jeg har læst det hele, og jeg synes, det er meget modigt og stærkt af dig, at du har skrevet her til BørneBrevkassen og fortalt om det, der skete.

Jeg kan godt forstå, du er chokeret og bange efter den oplevelse, og nu truer de to drenge oven i købet med at gøre det igen, hvis du fortæller det til nogen eller melder det til politiet. Så måske har stadig ikke fortalt det til nogen?

Jeg tænker, at da du skrev her til os, fandt du et mod, som viser, at du ikke vil finde dig i, at nogen gør sådan mod dig. Jeg synes ikke, at de to drenge skal slippe afsted med at voldtage dig, uden at der bliver gjort noget. Jeg kan fortælle dig, at du ikke er den eneste, der er blevet truet på den måde efter en voldtægt. Og mange gange vælger pigen så at lade være med at sige noget af frygt for, hvad der så kan ske. Men det er ikke rimeligt, for de har gjort noget strafbart mod dig, og det skal de ikke have lov at gøre igen - hverken mod dig eller andre.

Så jeg tænker altså, at du skal anmelde det til politiet. Det lyder måske skræmmende, når jeg siger det direkte, og det kan jeg godt forstå. Det vil kræve, at du finder ind til det samme mod, som du gjorde, da du skrev her til BørneBrevkassen. Men jeg tror på, at du kan.

Det kan være en stor hjælp og støtte, hvis du har en, der kan hjælpe dig med din anmeldelse. Måske har dine forældre lagt mærke til, at du er påvirket, efter det der skete? Måske kunne du (selv om jeg godt ved, det er svært) fortælle dem, hvad der er sket, så de kan hjælpe dig?

Jeg tænker også på, at din veninde, som holdt festen, måske kunne hjælpe dig? Og hvad med hende, der kom og bankede på døren? Lagde hun mon mærke til, at I kom 3 personer ud fra toilettet? Undrede hun sig over det? Så hun, om du så chokeret ud?

Jeg vil foreslå dig, at du også kigger på den side, der hedder www.voldtaegt.dk. Her får du også gode råd til, hvad du kan gøre nu - både for at få anmeldt voldtægten, og for at få det bedre selv, så du kan sove uden mareridt igen. Jeg tænker nemlig, at det godt kan kræve, at du får snakket med nogen om det, som har erfaring med, hvordan man kan have det, når man har været udsat for en voldtægt.

Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig med at lave anmeldelsen. Du kan ringe til 116 111 eller logge på UngeChatten. Vi kan også snakke med dig om, hvordan du har det og hjælpe dig med at finde frem til den hjælp, du har brug for.

De bedste ønsker fra BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.