Brev
Voldtægt eller ej?
Hej BB.
jeg er en pige på 14 år. Jeg var til fest for nogle uger siden, og havde fået en hel del at drikke. Lidt senere på aftenen hiver en af mine “venner” mig så ned til en sø, som lå lige ved siden af, jeg sagde til ham jeg ikke gad ligenu, men han fik mig så overtalt til at gå med, for han sagde han ville snakke med mig, og at det var lidt vigtigt. På det tidspunkt var alkoholen ved at gribe ind.
Jeg gik så med ham ned til søen, så godt jeg nu kunne gå. Da vi så havde sat og snakket i noget tid, hiver han mig med ind i en lille skov, og begynder at kysse mig. Jeg afviser, og siger jeg godt vil tilbage til festen. Pludselig siger han jeg skal tage mine bukser af, hvor så jeg siger nej, og prøver på at gå tilbage. Han ligger mig så ned, og jeg kan ikke rigtig gøre modstand, da alkoholen på det tidspunkt virkelig har slået til, og jeg kan hverken stå eller sidde. Han prøver endnu en gang at trække mine bukser ned, og jeg gør så vidt modstand som jeg nu kan, dog uden held.
Han kommer så op i mig, og jeg begynder at græde. Én af mine veninder kom tilfældigvis går de forbi uden for skoven, og hører jeg græder, hun skynder sig at råbe på mig og spørge hvad der er galt. Min “ven” holder mig så for munden og råber til hende, at jeg er Okay, og det bare er fordi jeg er fuld. Hun går så igen, da hun troede på ham.
Da så jeg vågnede dagen efter, skrev flere af mine venner så at jeg nok bør få købt en fortrydelsespille, for han havde ikke brugt kondom, og han var kommet oppe i mig, det skal lige siges at han stortset ikke havde drukket, og var i stand til at styre sig. Jeg er meget i tvivl om det går under seksuelt overgreb? Desuden, vil jeg også høre om det går under pædofili, da jeg var 14, og han 18?
Jeg har ikke turde fortælle det her til nogen, selv min veninde som havde hørt det, har jeg løjet for, for at skjule det. Jeg håber i vil give svar hurtigst muligt [:
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 årTak for dit brev. Jeg vil starte med at svare dig på de to direkte spørgsmål, du stiller os.
Først og fremmest så har fyren udsat dig for et seksuelt overgreb (eller en voldtægt, som det jo også kan kaldes). Han kan på ingen måde have troet, at du gerne ville være sammen med ham:  - Du afviser ham, siger nej, gør modstand og græder - og da en af dine veninder bliver bekymret for dig, lyver han overfor hende og siger, at det bare er fordi, du er fuld.
Derfor er der ingen tvivl om, at det han har gjort er ulovligt og krænkende over for dig. (Og det ville det i øvrigt også have været, selvom han havde været fuld!)
Jeg tror ikke, man ville kalde overgrebet for pædofili, (for den betegnelse bruger man mere om voksne, der begærer børn seksuelt). Men fordi du er under den seksuelle lavlader og han er myndig, så vil overgrebet nok betragtes som endnu mere alvorligt, og jeg kunne forestille mig, at det ville betyde at han fik en hårdere straf, hvis han blev stillet for en domstol.
Jeg kan forstå på dig, at du - da du skrev brevet - ikke havde talt med nogen om episoden. Jeg ved at andre i din situation ofte reagerer på samme måde, for det kan være rigtig svært at få fortalt om overgreb til andre. Men jeg tror alligevel, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne få gjort det...
Det er nemlig sådan, at man som regel får det værre, hvis man går alene med tankerne. Meget ofte kan man komme til at bebrejde sig selv ting, som man ingen skyld har i; og mange oplever, at det slet ikke er muligt at få tankerne på afstand, hvis man går og holder det hemmeligt...
Måske kunne du printe brevet ud til BørneBrevkassen sammen med svaret og vise det til en person i dit liv, som du tror vil støtte dig. Så kan du og den person sammen snakke om, hvad du har brug for..?
Hvis ikke, du synes, du kan sige det til nogen, du kender, så kunne du måske starte med at fortælle nogen om det anonymt..? Her på hjemmesiden kan du fx logge på UngeChatten og skrive direkte med en rådgiver, måske kunne det også gøre dig mere afklaret i forhold til, hvem du evt. kan tale med og hvad du helt konkret kan gøre..? Ville du mon kunne gøre det?
Jeg ved ikke, hvornår, du skulle have haft menstruation, men hvis ikke du får den til tiden, så tænker jeg også, at du bliver nødt til at få taget en graviditetstest, så du kan få afklaret om du behøver at være nervøs for, om du er gravid eller ej.
Jeg håber, mit svar kan være dig en smule til hjælp. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.