Voldtaget?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Nej, det er ikke din egen skyld! Overhovedet! Og hvor er det godt, at du fortæller om, hvad du har været udsat for. Det skal du ikke gå alene med. Jeg kunne derfor ønske for dig, at du kan dele dette med din mor, din far eller en anden voksen, som du kender godt og som du har tillid til.

Når man tvinger nogen til samleje, er det man udsætter den anden for en voldtægt. Du sagde faktisk til drengen, at du virkelig ikke havde lyst - og det skulle han have lyttet til og have respekteret. Det gjorde han ikke, han fortsatte uden din accept - det er på ingen måde ok. Derudover er den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder, at det er ulovligt at have samleje eller anden form for sex med en person, der er under 15 år, når den anden er over 15 år. Loven er til for at beskytte børn imod at blive udnyttet til sex af voksne eller af unge, der er meget ældre end barnet selv. Hvis I begge havde haft lyst til at have sex. - men sådan var det jo ikke for dig. Jeg vil holde fast i, at drengen havde et ansvar for at lytte til dig og respektere, hvad du sagde til ham. Det gælder HVER gang, at man kun kan have sex, hvis begge parter har lyst og at man skal respektere, hvis een af parterne siger nej. Så skal man ikke have sex, så bliver det til krænkelse og voldtægt.

Som sagt håber jeg, at du fortæller om, hvad der skete til dine forældre eller en anden god voksen eller ven. Du kan med hjælp fra din mor eller din far undersøge, om det kunne være godt for dig at tale med nogen, som véd meget om, hvad det betyder for et menneske at have været udsat for en voldtægt. Der findes centre rundt i landet og du/I kan kontakte dét center, der er tættest på, hvor du bor. Du kan søge flere oplysninger på www.voldtaegt.dk - Du kan altid ringe ind og få en snak om det, du har været udsat forv- uden at der sker mere ved det. Det er meget op til dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Og jeg håber at du får mod på at åbne op overfor en, du har det godt med og som kan støtte dig. Det er nemlig vigtigt at du får hjælp til at komme igenmmen det. Det er ikke en ting man bare lige glemmer eller en hemmelighed du skal bære på alene. Du har intet gjort forkert.

Du er altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen og tale videre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.