Brev
Voldtægt.
Hej Børnnetelefonen.
Jeg er en pige 15 som bliver seksuelt misbrugt af min far.
og min mor ser på det mens han gør det. Men hun siger aldrig noget til det!
Hvad skal jeg gøre?
Med venlig hilsen Anonym.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen og beder om hjælp, for det, der sker hjemme hos dig, er slet ikke i orden.
Det er forbudt ved lov, at din far misbruger dig seksuelt, og din mor er medskyldig, når hun ser på det.
Jeg tænker, at du må føle dig både vred og svigtet af dine forældre, når de lader det ske. Forældre skal jo passe på deres børn og ikke skade dem.
Der findes heldigvis mange muligheder for hjælp til dig. Jeg vil skrive om nogle af mulighederne, så du selv kan vælge, hvad du synes, der passer dig bedst.
Når der sker seksuelt overgreb i en familie, er det kommunens børnefamilieafdeling, der skal have det at vide. Du kan finde tlfnr på kommunens hjemmeside. Hvis du synes, det er lidt uoverskueligt selv at kontakte dem, vil jeg foreslå, at du betror dig til en voksen, du har tillid til, f.eks. en lærer fra din skole eller en anden voksen. Så kan I sammen kontakte kommunen.
Du kan også vælge at få hjælp fra en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en socialrådgiver, der kan hjælpe og støtte dig ved møder med kommunen eller hos politiet, og som kan oplyse dig om dine rettigheder. Du kan læse mere om vores bisidderordning og om, hvordan du får én på vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk/bisidder
Hvis du ikke synes, du er klar til at kommunen skal kontaktes, vil jeg anbefale dig at ringe til ThoraCenter på 3332 8650. Det er en anonym rådgivning, der rådgiver personer som dig, der har været udsat for seksuelle overgreb. Telefonrådgivningen har åbent mandag-torsdag kl. 10 – 15. Her kan du fortælle om din situation anonymt, og stille alle de spørgsmål, som nok dukker op hos dig, og de kan give dig forslag til, hvad du videre kan gøre. Du kan læse mere på deres hjemmeside www.thoracenter.dk
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til dig, og at du får den hjælp, du har brug for. Igen vil jeg sige til dig, at det er super godt, at du har skrevet og bedt om hjælp.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen