Brev
Voldtægt
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej
jeg er en pige på 14 år,
da jeg gik i 4 klasse begyndte min storebror at voldtage mig, han gik i 8 klasse.
Jeg tænker hele tiden på det og er virkelig ked af det på grund af det.
3 piger som snakker med, ved det godt.
Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Han gjorde det i et halvt år
Kh. den 14 årige pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Du er ikke alene. For på BørneTelefonen taler vi med unge, der som dig har oplevet overgreb eller voldtægt begået af dem, der er tæt på….en far, en onkel eller som i dit tilfælde en bror.
Jeg kan mærke på dit brev, hvor ked af det, du er. For du oplevede, at din bror voldtog dig gennem et år. Måske føler du ligefrem en form for sorg over det, der skete mellem jer i jeres familie.
Det er almindeligt at opleve svære og ‘dobbelte følelser’, når voldtægt og overgreb sker i familien. Nogle oplever en følelse af ‘forkerthed’, der gør det endnu sværere at komme frem med det, der er sket. Måske kan du genkende noget af det?
Derfor er det så godt, at du skriver til BørneTelefonen. Og det er også godt, at du allerede har fortalt det til tre af de piger, som du taler med.
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Men du gør allerede det rigtige. For du fortæller andre om det, der er sket. Selvom det må kræve stort mod og mange kræfter af dig.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du bor sammen med begge dine forældre? Har du mon talt med dine forældre om det? Og hvor var dine forældre henne, da din bror forgreb sig på dig og voldtog dig?
Selvom det ikke sker længere, bliver det ved med at gøre dig ked af det. Det kan jeg se på dit brev. Og jeg ved også fra andre unge, der har prøvet noget af det samme som dig, at det ikke ‘går væk af sig selv’.
Men du kan få det bedre, når du åbner dig og kommer frem med det, der er sket.
Derfor skal du ikke skal gå alene med det, og du skal have hjælp. For det, der er sket, er ikke i orden. Det er ulovligt. Og det er din ret at få hjælp. Din familie skal også have hjælp.
Det næste skridt du skal tage, er at du fortælle dine forældre om det, som du har oplevet. Hvis du føler, at det er for svært at tale med dine forældre, så kan det være, at du har en moster, en onkel, en pædagog eller en lærer, som du kan betro dig til?
Det er vigtigt, at du finder en voksen, som du kan tale med.
Du kan også vise dine forældre (eller den du vælger at tale med) dit brev og vores svar. Så kan de se, at de kan ringe til ForældreTelefonen. Vi kan tale med dem om, hvordan de bedst hjælper dig – lige nu. Se her: http://Forældretelefonen
Du kan ringe til Center for voldtægtsofre. En samtale med dem vil også kunne få stor betydning for dig – for der vil du blive mødt af mennesker, der allerede kender til og forstår det svære i din situation. Også selvom voldtægterne skete for flere år siden.
Endelig skal du vide, at vi også er her. Skulle du komme i den situation, hvor du får brug for en voksen at følges med, så kan du bruge vores bisidder ordning.
En bisidder er en voksen,  som vil kunne følges med dig. Måske til møder i kommunen for at finde ud af, hvordan du og din familie får den bedste hjælp? Eller andet. Du kan læse om, hvordan en bisidder vil kunne hjælpe dig her:Bisidder fra BørneTelefonen
Jeg ved hvor meget mod og styrke det har krævet af dig at skrive herind. Derfor tror jeg også, at du har styrke til at få fortalt andre det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.