Brev
Voldtægt
Min far er 46 år,
han plejer at forkæle mig utroligt meget, men eftersom jeg er blevet 15 år, er min far blevet mere tiltrukket af mig, og her den anden bag voldtog han mig, og truede med at smide mig i kælderen hvis jeg sagde noget til nogen….
HJÆLP !
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit ærlige brev - det må have krævet meget mod at skrive. Især når din far truer dig med at smide dig i kælderen.
Først vil jeg sige til dig, at det din far har gjort mod dig er ikke ok - det er ulovligt og det er helt forkert, at han udsætter dig for voldtægt. Du skriver, at han voldtog dig og truede dig bagefter, hvis du sagde det til nogen. Det er også ulovligt at true med at lukke dig i kælderen.
Det er så stærkt, at du har skrevet herind, og jeg forstår dit brev som et råb om hjælp. Jeg vil gøre alt jeg kan for at give dig forslag til, hvor og hvordan du kan passe på dig selv og få hjælp.
Når din far udsætter dig for voldtægt og andre voldsomme ting, er det meget vigtigt, at du ikke er alene med ham på noget tidspunkt. Er det muligt for dig, at du ikke er alene med ham - at der er nogen, som kan passe på dig? Jeg ved ikke, om du bor hos din far, og om du bor der alene, eller om du også bor sammen med din mor, eller har mulighed for at få hjælp af hende - eller bo hos hende i stedet for?
Hvis du har mulighed for at være et andet sted end at være alene med din far, så gør hvad du kan for det. Hvis du alligevel er alene med din far, så har du ret til at ringe 112 og bede om hjælp, så der ikke sker dig noget. Hvis du på noget tidspunkt bliver bange eller utryg for, at din far vil gøre dig noget eller truer med det, så ring 112 og få hjælpen ud til dig med samme.
Du kan også lave en plan for, hvordan du kan komme væk fra ham. Det kan være at låse døren til dit værelse, slippe ud af døren eller komme ud af et vindue, løbe, cykle tage en bus eller tog til nogen, du kender. Løbe hen til en nabo, en veninde eller en anden, som du kan være i sikkerhed hos og anmelde det til Politiet. Det er en slags sikkerhedsplan, så du kan komme væk eller ringe til nogen, der kan komme og hjælpe dig. Det håber jeg, at du vil tænke over og have en plan klar, hvis du bliver bange og utryg.
Hvis du går i skole, så håber jeg, at du har mod til at snakke med en lærer om det - det kan være at vise dit brev her fra BørneTelefonen og måske mit svar. Din lærer skal hjælpe dig og forstå, at du har brug for hjælp med det samme. Hvilken lærer kunne du mon vælge at snakke med, og hvornår vil du snakke med din lærer eller en anden voksen på din skole? Måske er der en helt anden voksen, du tænker på kan hjælpe dig med at passe på dig og sikre dig, at du ikke skal være hos din far...
BørneTelefonen kan også hjælpe dig. Hvis du logger på chatten, ringer eller sms'er ind til os på 116111, så har vi mulighed for at hjælpe dig. Det kan vi fx gøre ved at kontakte den kommune, du bor i, og fortælle dem, hvad du udsættes for af din far. Vi kan også ringe til politiet, og fortælle dem, at du har brug for hjælp til at få det stoppet. Når vi snakker med kommunen eller politiet, fortæller vi dem, at du ikke skal blive hos din far, for han har voldtaget dig og truer med at lukke dig nede i kælder. Hvordan mon det vil være, at vi på BørneTelefonen kan hjælpe dig på den måde? Vi vil meget gerne hjælpe dig, så du ikke skal leve med voldtægt og trusler, men kan få det godt og den hjælp du har brug for. Du har ret til at leve i tryghed og omsorg, ret til et liv, hvor du har det godt.
Der er også mulighed for at ringe til Center for voldtægt og seksuelle krænkelser, der ligger flere rundt om i landet. Du kan ringe på 35454085 mandag til fredag 8.30 - 14.30 for at få hjælp og rådgivning. Hvis voldtægten er begået indenfor fem dage, kan du ringe på: 35455032 hele døgnet. Du kan også læse mere om den hjælp, du kan få, gennem centeret på hospitalet her: Center for Seksuelle Overgreb
Jeg håber virkelig, at du har mod på at få hjælp af os på BørneTelefonen eller nogen af de andre muligheder, jeg har nævnt i mit svar til dig. Jeg håber, at du finder modet til at tro på, at du ikke skal udsættes for voldtægt eller trusler igen. At du kan få hjælp til at få det godt.
Mange tanker og håb fra BørneTelefonen