Brev
Voldtægt??
Kære BørneTelefonen!
Jeg er en pige på 20 år, som på det seneste har tænkt meget på en situation, som jeg ellers tidligere havde fortrængt. Situationen har fyldt overvejende meget siden jeg i sidste uge havde en drøm, som til forveksling mindede meget om situationen, og der kom det hele tilbage til mig.
Da jeg var 17 år var jeg i byen med nogle veninder. Vi morede os og blev ret fulde. Jeg snakkede med en noget ældre fyr i løbet af aftenen. Jeg vil skyde på at han var midt-sidst i tyverne.
Sidst på aftenen besluttede jeg mig for at gå med ham hjem til hans lejlighed, og vi fulgtes med hans kammerat en del af vejen. Jeg husker nu, at hans kammerat på vej hjem til fyren sagde noget i stilen med at jeg skulle passe på, fordi fyren kunne være ret voldsom.
Umiddelbart tænkte jeg nok ikke mere over disse ord, men da jeg var kommet med hjem til fyren, og han smed bukserne, lagde sig på sengen og bad mig gå i gang, fortrød jeg. Jeg sagde pænt og konkluderende til ham, at han vidst var for fuld og, at det vidst var bedre vi sås en anden dag.
Da jeg sagde det satte han sig op på sengen og tog hårdt fat om min underarm (så hårdt at jeg fik et sort aftryk af to fingre, og jeg var nød til at bilde min mor ind at jeg havde klemt min arm i døren på toilettet på buddy holly, da jeg kom hjem).
Det og så den måde han kiggede stift på mig, tror jeg gjorde at jeg ikke turde gå igen. Jeg husker ikke hvad der herefter skete, udover billedet af hans behårede bryst og kvasterne i træloftet, før efter han var færdig. Jeg ville rejse mig og tage tøj på, men han knuede mig hårdt ind til ham, og jeg turde igen ikke gå.
Jeg forlod hans værelse tidligt næste morgen, da han stadig sov. Jeg tænkte selvfølgelig over situationen i nogle uger efter, men jeg var ikke synderligt påvirket af dette. Situationen har været glemt siden og er først kommet frem igen efter drømmen. Nu jagter det mig og jeg kan ikke sove, mår jeg er alene og når det er mørkt…
Hvordan skal jeg håndtere at denne situation nu jager mig? Jeg ville allerhelst at den bare forblev glemt. Har jeg reelt set selv været udenom situationen?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Det er meget ærligt og flot fortalt dit brev. Det er ikke en nem situation, du har været ude i, og der er ikke noget at sige til, at tankerne om, hvad der skete den sene aften/nat, kan vende tilbage. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej til, hvordan du på en god måde kan lægge situationen bag dig.
Der er ingen tvivl om, at det du var ude for, var voldsomt. Hvis to mennesker skal have sex med hinanden, skal begge have lyst til det, og det respekterede fyren bestemt ikke. Han gjorde noget, du ikke havde sagt 'ja' til, og det var derfor imod din vilje. Lovgivningen siger, at du har ret til at bestemme over din egen krop. Det betyder, at ingen må tvinge dig til at gøre noget, du ikke har det rart med. Du startede med at sige fra, hvorefter han tog hårdt fat i dig. Herefter lyder det til, at du gjorde som mange andre har gjort før dig i en lignende situation, du lod ham gøre det, han var så fast besluttet på skulle ske. Du skal vide, at det ikke betyder, at du selv var skyld i situationen, men tværtimod at du beskyttede dig selv. Hvis du havde sagt fra igen, kunne det være, han var blevet mere voldelig. Det var stærkt, at du startede med at sige nej, og du gjorde alt det bedste du kunne for at undgå, at han blev endnu mere voldsom - nemlig, at du ikke kæmpede mere imod herefter. Har du mon tænkt på det på den måde?
Jeg tror, det ville hjælpe dig at snakke med nogen om, hvad du har oplevet. Det ved jeg i hvert fald, har virket for andre. Du var i dit brev rigtig god til at forklare, hvad der skete, og jeg er sikker på at du også vil kunne gøre det overfor en anden person, en du har tillid til. Det kunne være en veninde, din mor eller en helt tredje. I fællesskab vil I kunne finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre. Det lyder som om, tankerne gør dig utilpas og bange, samt gør det svært for dig at falde i søvn om aftenen. Måske du sammen med den, du fortæller det til, vil finde måder til at håndtere tankerne, der kommer når det er mørkt eller når du er alene? Det kan også være, at blot det at dele det med nogen og dermed vide at du har en du kan snakke med, hvis tankerne begynder at fylde igen, er nok til at lægge situationen bag dig. Hvis det er svært at få det sagt, kan du evt. skrive det ned eller vise det fine brev, du skrev herind.
Selv om jeg har snakket med flere piger, som har oplevet noget tilsvarende, er det heldigvis sjældent, at det sker. Der findes mange søde fyre derude, som vil behandle en pige godt og respektere et ’nej’. A du har skrevet herind, er første skridt på vejen til at få det bedre. Jeg håber, du vil dele din oplevelse med en anden og få hjælp til at lægge tankerne væk, så du kan få det godt igen, uden der er noget der begrænser dig i at være ung eller i at turde møde en ny fyr i byen på et tidspunkt. Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive ind, på chat eller sms, til BørneTelefonen hvis du føler behov eller har lyst til at snakke. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen