Brev
Voldtægt?
Jeg har spekuleret meget over om jeg overhovedet skulle skrive det her brev.
Jeg er en 15-årig pige.
Jeg var til fest/hyggedruk i fredags, sammen med 7-8 venner. Det var meget hyggeligt i starten vi drak og havde det bare sjovt. Jeg drak en del, og jeg dansede bare med mine veninder osv.
Men den her dreng, (som forresten har en kæreste) prøvede på alle piger der var der inklusiv mig, på en meget ubehagelig måde.
Jeg troede bare det var for sjovt i starten.
Jeg gik på badeværelset sammen med min veninde, og ham (jeg ved ikke hvorfor han var med), min veninde skulle ellers på toilettet men hun gad ikke når han var der, så hun satte sig ind i bruseren og tog forhænget for. (Det skal siges hun selv var ret fuld), jeg satte mig oven på vaskemaskinen og grinte lidt af det.
Lige pludselig kommer han bare over til mig, og prøver at kysse mig og røre mig alle mulige steder. Jeg vender mit ansigt til den anden side, og spørger ham hvad han har gang i og han skal stoppe fordi han har en kæreste.
Når jeg var så fuld lød det nok ikke så overbevisende, men jeg sagde klart nej og stop.
Han tager mig ned af vaskemaskinen og vender mig om op ad vaskemaskinen. Jeg siger flere gange stop og nej. Han tager mine bukser ned, og bare begynder at have samleje med mig.
Det var som om jeg fuldstændig mistede mine kræfter (havde ikke så mange eftersom jeg var meget beruset). Jeg havde det som om jeg fuldstændig gav op. Jeg stirrede ind i væggen i mens tårerne løb ned af kinderne på mig. Jeg håbede bare det snart var slut. Og endelig var det.
Det føles som flere timer, selvom det kun var få minutter. Han gik ud fra badeværelset, og min veninde gik ud af bruseren. Jeg faldt i hendes arme og græd.
Jeg føler konstant det er min skyld, og jeg føler mig som den største luder. Det fylder så meget i mit hoved. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har det bare som om jeg bare gerne vil dø eller bare forsvinde helt.
Det værste er, det er ikke første gang han gør sådan noget her. Det er tredje gang. Det er tredje gang der var en meget fuld pige, og han udnyttede det.
Jeg er så bange for at der er nogle der finder ud af det, fordi hans vennekreds er også min.
Og hvis nogen finder ud af det, er det mig der kommer til at bøde for det.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 15 år,
Hvor er det godt, at du skrev, selvom du var i tvivl. For du skal ikke gå alene med din oplevelse.
I overskriften skiver du ”Voldtægt?”. Mit korte svar: JA! Det var voldtægt!
Og du må aldrig komme i tvivl om, at du er FULDSTÆNDIG uden skyld. Mange piger oplever en stor skyldfølelse efter en voldtægt. Men man er aldrig selv skyld i en voldtægt. Aldrig.
Han forgreb sig på dig. Han voldtog dig. Punktum.
DU ville ikke ham. DU sagde nej. DU sagde stop.
At din krop mistede sine kræfter i situationen er helt normalt. Både pga. alkohol, og fordi det er en af kroppens måde at reagere på, når den oplever stor fare.
Lige nu er du rigtig bange for at sige det til nogen. Men det er vigtigt, at du får det sagt. For du må IKKE gå alene med det her. Du fortjener stor hjælp. Hvis ikke du allerede har fortalt det til dine forældre, så vil jeg råde dig til at gøre det med det samme. Måske kan du vise dem dit brev og mit svar? Det kan være lettere at starte samtalen på den måde. Det kan også være, at din veninde kan hjælpe dig med at få det sagt? Og støtte dig under samtalen.
Du og dine forældre kan få hjælp og rådgivning på Center for Voldtægtsofre http://www.voldtaegt.dk/. De har en døgnåben krisetelefon og centre rundt omkring i landet.
Det er gratis, og du behøver ikke politianmelde voldtægten for at få hjælp og støtte. Dine forældre kan også få råd og vejledning til, hvordan de bedst muligt støtter og hjælper dig.
Uanset om du vælger først at fortælle det til dine forældre, en anden voksen du er tryg ved, eller at tale med en fra Center for Voldtægtsofre, så er det vigtigt du hurtigt får fortalt det til en voksen, der kan støtte dig, trøste dig, lytte til dig, forklare dig om dine reaktioner og hjælpe dig med at håndtere det her. De voksne vil også kunne hjælpe i forhold til din vennekreds. Og sikre at drengen ikke udsætter andre piger for voldtægt.
Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste. Skriv eller ring endelig til os, hvis du har brug for mere støtte.
De varmeste tanker og et stort kram til dig fra BørneTelefonen