Voldtægt

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.

Hej

Men jeg er en pige på 15 år og i sidste weekend var jeg til fødselsdag hos en veninde, hvor jeg drak mig rigtig fuld.

Jeg fik det på et tidspunkt dårligt og faldt i søvn på et værelse, men jeg blev vækket af en dreng som jeg ikke kendte…

Han begyndte at gramse på mig, og tror jeg fik sagt stop eller noget lign det. Men han blev ved. Han holdte mig fast og lagde sig ovenpå mig kom op i mig.

Bagefter han var kommet, tog han sit tøj på og gik…

Og så begyndte jeg ellers og græde både fordi det gjorde ondt dernede og fordi jeg var blevet voldtaget…

Da jeg kom hjem spurgte min mor om der var noget galt, jeg svarede bare at jeg var træt…

Og jeg føler bare det er min egen skyld at jeg skulle have gjort noget mere for at stoppe det, og jeg tør ikke sige det til min mor for det vil simpelthen knuse hende… og jeg nægter at snakke med en lærer på min skole eller min læge…

Jeg føler mig klam lige meget hvor mange gange jeg går i bad føler jeg mig beskidt. Hvad skal jeg gøre?….

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige.

Du er blevet voldtaget. Du skriver det selv direkte i dit brev, og nu siger jeg det direkte. Det gør jeg fordi, jeg ikke vil have, at du skal være det mindste i tvivl om, hvad der er sket. Du sagde stop og lad være. Dermed kan der ikke være nogen tvivl om, overhovedet, at du ikke har haft lyst til sex.

Du beskriver selv, hvordan du føler en ulækkerhed, som ikke kan vaskes af under en bruser. Det er vigtigt for mig, at fortælle dig, at du ikke er klam eller ulækker. Du skulle ikke gøre mere for at stoppe det, du gjorde rigeligt. Og det er ikke din skyld.

Du skriver til sidst i dit brev, at du ikke vil tale med en voksen. Andre piger der har oplevet det, som du har oplevet, fortæller ofte at de også skammer sig. Er det mon også sådan, du har det? Jeg kan godt forstå, hvorfor man kan komme til at føle sådan. Men det er igen vigtigt for mig at nævne, at du ikke har gjort noget som helst forkert. Det er ikke din skyld.

Jeg håber derfor alligevel, at du vil tale med en voksen om det. Jeg tror, det vil være en god ide, hvis ikke du skulle gå og tumle med de her tanker og følelser alene.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis du prøvede på, at forestille dig, at du sad overfor en veninde, som havde oplevet det, som du lige har oplevet. Forestil dig, at hun fortæller dig det samme, som du lige har fortalt mig.

Hvordan ville du føle ift. det hun fortæller – får du lyst til at give hende et knus, eller bliver du vred på hende, eller…? Hvordan vil du opfatte hende, synes du hun er ulækker, eller synes du, hun er lige så dejlig, som hun plejer at være, eller…? Hvad ville du have lyst til at gøre for hende, ville du snakke så meget som muligt med hende om det, ville du opfordre hende til at snakke med voksne, eller…?

Når du laver denne ”opgave/øvelse” så får du måske en mulighed for at fjerne dig fra de grimme følelser, og i stedet prøve at se lidt praktisk på det hele… Jeg ved det ikke er nemt, men jeg håber, du vil gøre forsøget.

Mennesker der er blevet voldtaget, og derefter ikke får den hjælp, som er nødvendig, vil ofte have det rigtig svært i lang tid. Derfor er det bare så vigtigt, at du ved, at du er et offer for en forbrydelse, og at det på ingen måder er din skyld! At du har skrevet herind, fortæller mig, at du måske allerede godt selv ved det? Jeg håber, at du vil bruge samme styrke, du har brugt til at skrive herind til også at fortælle det til nogen omkring dig, så du kan få den hjælp, du fortjener.

Nu nævner jeg nogle af dem, som du måske kunne have lyst til at tale fortælle det til. Det lyder til at din mor allerede er opmærksom på, at der måske var noget galt, da du kom hjem fra festen. Måske du kunne fortælle det til hende? Måske du er bange for hendes reaktion? Bliver hun vred, ked af det osv? Jeg kan forestille mig, at hun bliver begge dele. Fordi hun elsker dig og ikke vil have, at du bliver uretfærdigt behandlet. Selvom hun bliver berørt, skal hun hjælpe dig!

Du kunne også betro dig til en god veninde, og så sige til hende, at du har svært ved at få talt med en voksen om det, men at du gerne vil have, at hun hjælper dig med det. Eventuelt kunne I tale med hendes forældre om det?

Jeg synes også, at du skal overveje, om ikke det skal anmeldes til politiet. Det vil også kræve en masse mod af dig, men kan du gøre det, vil det være godt, fordi ham drengen så kan blive konfronteret med at hans handling ikke var okay.

Jeg håber, du kan bruge mit forsøg på hjælp. Jeg håber, at du lige nu sidder med en fornemmelse af, at være blevet hørt, af at det ikke er din skyld, og at du ikke har fortjent det. Hvis du skulle blive i tvivl eller have brug for at snakke med nogen anonymt først, må du altid ringe til os på BørneTelefonens nummer 116 111.

Hvis jeg kunne, så fik du et knus af dimensioner, for det fortjener du.

Med kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.