Ved ikke hvad jeg skal gøre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, at du har valgt at skrive dette brev, for så kan jeg få muligheden for at fortælle dig, at det du har oplevet slet ikke er okay.

Mange, som har været udsat for en seksuel krænkelse, kan være bange for at fortælle om det, fordi de tror, at det er deres egen skyld. Det er det ikke! Uanset om man har sagt nej højt og tydeligt ,eller om man er afvisende i sit kropssprog, er det aldrig okay at gøre noget, som man ikke er enige om.

Du har MEGET tydeligt gjort opmærksom på, at du ikke var klar til at have sex. Det skulle din kæreste have respekteret. Men han valgte at tvinge dig til sex. Det er slet ikke ok. Det er faktisk ulovligt og strafbart.

Du skal derfor nøje overveje, om han er en person, som du har lyst til at være kæreste med. Du fortjener en, som har respekt for dig og dine grænser og følelser. Og der findes heldigvis mange derude, som behandler deres kærester godt.

For at få bearbejdet den oplevelse, som du har haft, så vil det være godt, hvis fik snakket med nogle om det. Det skal naturligvis være en, som du føler dig tryg ved, og som du stoler på. Det er en vigtigt del af den proces, du går igennem lige nu,at få det sagt højt. Du har brug for støtte og omsorg og måske endnu engang at få at vide, at det ikke er din skyld, at din kæreste ikke har respekteret dine behov, ønsker og følelser. Tænk over, hvem der kunne være god at gå til - din mor, en god venindes mor, din lærer eller en helt anden.

Vær også opmærksom på, at du det næste stykke tid, kan være ekstra følsom. Du har oplevet noget meget krænkende. Og du er sikkert blevet rigtig bange. Det tager tid og omsorg at komme sig over. Derfor er det en god ide, at dine nærmeste ved, hvordan du har det, så de kan tage hensyn til dig og støtte dig.

Samtidig vil jeg også opfordre dig til at overveje at melde din kæreste til politiet. Han har nemlig voldtaget dig. Det kan være, at du lige nu slet ikke føler, at du kan åbne op for at tage kontakt til politiet. Men sørg for at få talt med nogen om muligheden. Din kæreste skal nemlig stoppes, så han ikke igen, tvinger dig eller en anden pige til sex. Se på siden her, hvordan man anmelder en voldtægt https://anmeldvoldtaegt.dk/

Jeg synes også, at du skal kigge på denne side http://www.voldtaegt.dk/. Her vil du også kunne finde hjælp i forhold til at få oplevelsen bearbejdet.

Hvis du synes, at det er svært at få fortalt nogen om det, der er sket, kan du overvej at skrive en brev, hvor du beskriver det, som du har oplevet - præcis som du har gjort i dette brev. Du kan også vælge at vise brevet her og mit svar.  Det kan åbne op for nogle gode snakke og kan hjælpe dig igennem.

Du kan læse mere om seksuelle krænkelser på BørneTelefonens hjemmeside og måske derigennem få inspiration til hvordan du kan få det fortalt: https://www.bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.