Brev
Var det en voldtægt?
fra omkring et år siden var jeg på et diskotek og jeg fik drukket mig rigtig fuld. Min veninde og jeg havde snakket med to drenge der var 18 og 19 år (vi var selv kun 16) Min veninde ville gerne med dem hjem, jeg ville egentlig ikke. Men jeg vill ikke lade hende tage alene hjem med to drenge ingen af os rigtig kendte. Så vi tog med dem hjem.
Jeg sagde til hende om vi kunne sove sammen, hvilket hun egentlig også helst ville. Det blev det ikke til, hun sov med den ene, men jeg sov på samme værelse med den anden. Jeg var stadig jomfrue. Han vill i seng med mig og jeg sagde nej og han blev ved med at sige at han ville… jeg var enormt fuld og anede egantlig slet ikke hvor jeg var. Men jeg sagde nej op til flere gange. Det endte så med at vi gik i seng sammen, slevom jeg ikke ville og prøve at sige nej op til flere gange, men jeg var desværre så fåvirket at jeg gik i seng med ham.
Selvfølgelig fortryder jeg det rigtig meget. Jeg havde en lære i skolen der snakkede om voldtægter og han fortalte om andre sager hvor piger har været så påvirkede at de gik i seng med andre og hun fortalte os at det udern tvivl var voldtægt, men at pigerne tit er så flove over det, at de skyder skylden på demselv.
Jeg tør ikke tale med nogen om det, og efter hvad min lære fortalte er jeg faktisk blevet i tvivl om at det var en slags voldtægt?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det, du har oplevet, det tror jeg, at de fleste vil kalde en voldtægt, sådan ser jeg det ihvertfald. Men det ligger indenfor en gråzone. Dvs, at det vil være uhyggelig svært at afgøre, hvorvidt det er en voldtægt, eller ikke er en voldtægt. Men, du sagde nej indtil flere gange. Dvs, at der sket noget, som du ikke ønskede skulle ske. Det skete, fordi du var for fuld til at stoppe situationen fysisk. Fyren burde have stoppet, da du sagde nej, og endda gjorde det indtil flere gange. Så vi er fuldstændige enige om, at det, der er sket, på ingen måder er i orden.
Vi kunne sidde længe og væve rundt i, om det er det ene eller det andet. Man kunne også se på den præcise definition af ordet, og så se på din situation. På den måde, så kunne man måske nærme sig hvad det rent faktisk var.
Jeg tænker, at det kunne være fornuftigt at se på sagen ud fra dine følelser, fremfor hvad ord og samfund har at sige. Hvordan har du det, når du tænker på episoden? Er det noget, der gør dig ked af det? Eller er det mere sådan en "sikke en spasserfyr jeg mødte der" følelse, som du får? Grunden til at jeg spørger på den måde er, at det måske kan give dig et billede af, hvad der er foregået. Hvis du nu egentlig har det okay med det, og bare synes, at ham fyren er for mærkelig. Jamen så tyder det måske på, at du ihvertfald er kommet godt igennem det. Det ændrer ikke på, at det der skete, er utilgiveligt. Men det kan give dig et billede af, hvor du skal placere det. Hvis det nu til gengæld er noget, som har sat sig dybe spor i dig, jamen så var det måske noget, som der var værd at ofre noget mere tid på.
Når du nu har tænkt lidt over det, så synes jeg du skal overveje at skrive herind igen, ihvertfald hvis du har fundet ud af, at det er noget, der ville være rart at få talt om. Du kan også ringe fuldstændig anonymt herind på 116 111, eller du kan prøve vores chat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen