Brev
Ubehageligt forhold til sex.
Hej,
jeg er en pige på 19 år.
Da jeg var mindre, 9-10 år. Var min storebror og jeg hjemme hos vores far hver anden weekend. Min far ville altid have vi kom op og lå i ske med ham. Min storebror ville sige nej.
Men han fik altid manipuleret mig til at ligge mig hos ham, hvor det føltes som om han ville gnide sine private dele op af mig. Jeg husker det som meget grænseoverskridende.
Den dag i dag, har jeg det meget svært med tissemænd. Jeg har været i seksuelle kæresteforhold, men jeg har det meget svært ved at røre ved deres tissemænd osv. Mine kærester har kaldt mig tissemænds forskrækket, og spurgt efter forklaring på hvorfor jeg ikke vil røre dem.
Jeg kan bare ikke få mig selv til at sige hvorfor, fordi jeg et eller andet sted synes det pinligt. Har også en følelse af hvis jeg fortalte folk, de ville synes, det var dumt og at overreagere.
Jeg fortæller normalt min bedsteveninde alt, men den her ting, kan jeg bare ikke få sagt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg synes, det så pinligt og bange for folk ville synes, jeg overreagere.
Jeg ved ikke hvordan jeg kommer over det, og får et normalt forhold til sex.
Tak for jeres tid.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19 årig pige
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke helt ved hvordan du skal fortælle om dine oplevelser.
Du har bestemt intet at være pinlig over, og du overreagerer på ingen måde. Når man oplever at ens grænser bliver overskredet af en voksen man ellers skal have tillid til, sker der noget i en. Noget går lidt i stykker, og det skal repareres over tid.
Der er ikke noget at sige til, at du er utryg ved at være i seksuelle situationer. Selve situationen minder din krop om, at du har oplevet noget ubehageligt og derfor reagere din krop (og dine tanker) som den gør.
Det er ofte hjælpsomt, at snakke om det og fortælle det til nogen. Du har taget et stort skridt ved at skrive det ned og send et brev til os. Du øver dig i at få sagt det, som er svært.
Jeg vil anbefale du læser brevet igennem flere gange, prøv evt. at læse det højt for dig selv. På den måde får du “smagt” lidt på ordene, inden du skal fortælle andre om det. Hvis du føler du kan tale med din mor, synes jeg du skal gøre det. Ellers med en veninde, veninder i din alder er gode til at lytte og støtte op.
Du kan overveje om du også skal tale med din læge som vil kunne henvise dig til en psykolog. Psykologen har talt med andre unge i samme situation, og ved lige hvordan situationen skal gribes an.
De fleste kommer igennem det, får bearbejdet deres oplevelser og får et helt normalt forhold til sex og kan nyde det intime samvær med deres partner.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke og håber, at du kommer godt i gang med bearbejdningen af dine oplevelser.
De aller bedste hilsner og tanker fra
Børnetelefonen