Brev
Ubehag omkring en anden
En dreng som jeg ved kan lide mig bliver ved med at “prøve” på mig.
Jeg vil ikke (evt ligge med ham eller lign.) Men det er svært at sige nej fordi vi egentlig er venner.
Hvordan kan jeg gøre det tydeligt at jeg både ikke kan lide ham, men også er bisexual og interessere mig mere for piger?
Jeg får det skidt når jeg ikke siger nej, men jeg kan bare ikke.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Det kan være ubehageligt, når andre prøver på én, når man ikke har lyst til dem.
Det kan nemlig være rigtig svært at afvise dem på en god måde. Når det er en af ens venner der prøver at score én, kan det være endnu sværere. Man har ikke lyst til at miste sin ven, men vil alligevel gerne fortælle dem, at man ikke har lyst til at gå i seng med dem. Eller andre ting.
Derfor kan det ske at man ikke får givet helt klar besked. Det kan så gøre at ham/hende, der prøver at score én faktisk er usikker på om man har lyst eller ej – og så kan det være, de prøver igen. Her er det vigtigt at man giver klar besked, så de ved hvad man føler – og de ved at man ikke har lyst. Det er dog lettere sagt end gjort.
Tit er det svært at skulle sige direkte til nogen at man ikke har lyst til dem. Især er det sværere, hvis det er en ven man skal sige det til. Når man sidder og har en direkte snak, og man er nervøs, kan man komme til at glemme, hvad det var man ville sige, og så får man måske ikke sagt alt hvad man gerne ville.
Jeg tror det vil hjælpe dig, hvis du kan give din ven klar besked. En måde du kan gøre det på er at skrive en besked over telefonen til ham, hvor du fortæller ham hvad du egentlig synes – altså at i ikke skal ligge sammen, og at i bare skal være venner. På den måde har du også god tid til at tænke over, hvad du skal skrive til ham. Tit kan det være en hjælp at snakke med nogle venner om det også, og de kan hjælpe en og komme med gode råd til, hvad man skal skrive.
Det vigtige er, at du fortæller ham direkte at du ikke har lyst, og at han skal lade være med at prøve. Du behøver ikke give ham en grund til det – man skal nemlig respektere, hvis nogen ikke har lyst. Hvis du føler det vil være bedre, kan du fortælle ham at det faktisk er fordi I er venner, og du kun ser ham som en ven.
Du fortæller i dit brev at du er biseksuel, og faktisk er interesseret i piger. Hvis du føler, det er vigtigt at fortælle ham, kan det også være en god ting at skrive til ham. På den måde kan han bedre forstå dine tanker bag – altså at du udover kun at se ham som en ven, faktisk interesserer dig mere for piger.
En anden måde kan være at du skriver til ham og spørger om han vil gå en tur, fordi du gerne vil snakke om det. Når man går en tur, er det lettere at holde samtalen kørende, uden at det bliver akavet. Hvis du føler det vil være bedre at fortælle ham på den måde, kan det være en mulighed.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og det giver dig en idé til hvordan du skal bære dig ad med at fortælle ham det.
Hvis du har brug for det, og har mod på det er du også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 – så vil vi rigtig gerne snakke med dig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen