Brev
Tager jeg dumme beslutninger
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg usikker på om jeg gør det rigtige eller om det er nogle dumme valg jeg tager.
Her den anden dag blev jeg kontaktet af en dreng fra min klasse over sms. Han skrev at han havde en ven på 16 år som godt kunne lide mig. Så nævnte han navnet på ham her drengen og det var så ikke nogen jeg kendte eller havde set før. Min ven skriver så at jeg skal give ham chance for at lære ham at kende. Så jeg spørg ham om ven på de sociale medier.
Vi begynder så at skrive sammen og ja.. Efter noget tid spørg han mig om vi skal have sex osv. Og jeg svare nej da jeg stadig syntes jeg er for ung til det.
Efter det spørg han mig om vi skal mødes og jeg siger så ja, men ombetsemmer mig lige inden. Lidt senere fik han så overtalt mig og vi mødtes så. Han begynder at rave på mig og kysse på mig selvom jeg prøver på at afvise ham. Han siger så han ikke vil lade mig gå før jeg har givet ham en kys..
Efter det der skete kan min krop ikke slappe af jeg kan dårligt nok spise noget.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg føler mig så brugt og det værste er at han stadig prøver på at opsøge mig..
Selvom på en måde føler jeg at jeg godt kan lide ham eller er det bare noget jeg bilder mig ind.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det stærkt at dig, at du skriver herind. Du har virkelig været god til at beskrive den oplevelse, du har haft.
Du spørger, om du tager dumme beslutninger. Det synes jeg absolut ikke, du gør. Det virker som om, du har været meget opmærksom på dig selv, og du har vidst, at det var vigtigt at passe på sig selv. Du har været åben over for at møde en dreng – og det er da en positiv ting: at man er åben over for andre mennesker og er interesseret i at lære dem at kende. Du kunne ikke vide, at drengen – måske kun – var ude på at have sex.
Det er altid en god idé, når man mødes med en, man ikke kender så godt, at mødes et offentligt sted, hvor man ved, der også vil være andre mennesker. F.eks. på en café eller et andet sted midt i byen, hvor der normalt er mennesker. På den måde kan man hurtigt søge hjælp eller gå væk fra personen, hvis man synes, mødet bliver ubehageligt eller grænseoverskridende. Der er slet ingen tvivl om, at drengen har gået langt over din grænse, og han har presset dig til noget, du slet ikke har haft lyst til det. Det er faktisk ulovligt at true andre mennesker og presse dem til at gøre noget mod deres vilje.
Det vil være rigtig godt, hvis du får snakket med nogen om den oplevelse, du har haft, så du kan få ro i kroppen igen og få appetitten tilbage. Det er rigtig godt, at du har lyttet til din krop!
Måske har du mod på at tale med en af dine forældre om det, der er sket? Det kan også være, at du har lyst til at tale med en lærer på skolen? Hvis du synes, det er svært at skulle fortælle det til en voksen alene, kan du måske fortælle det til en veninde, som kan hjælpe dig med at sige det videre til en voksen?
Hvis du har brug for at sige det højt til nogen, før du fortæller det til en voksen tæt på dig, kan du også ringe herind til os på BørneTelefonen og fortælle om det hele. Vi vil meget gerne lytte og tale med dig. Du er også meget velkommen, hvis du har andre spørgsmål.
De bedste hilsner
BørneTelefonen