Brev
Storebrødre og bananer
Hej
jeg er en 11-årig pige og jeg har to storebrødre, der begge er 17.
de er meget høje og de drikker meget,
her for nylig holdte de fest, og alle fra deres efterskole kom,
heldigvis har vi et stort hus,
nå men jeg blev på mit værelse og spillede iPad indtil mine brødre kom ind med bananer i hænderne, og træk mine bukser ned,
jeg blev virkelig benge og skreg, men de holdte mig for munden, og puttede bananen op i… Ja, gæt hvor, de sagde at jeg ikke skulle sige det til nogen, og jeg tøvede også med at skrive herind, men jeg gjorde det alligevel.
Mvh 11-årig pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Hvor er det godt, at du skriver til Børnetelefonen. Det, der skete for dig er ikke i orden. Jeg kan virkelig godt forstå, at du blev bange og følte, at dine grænser blev overskredet.
Jeg får sådan lyst til at fortælle dig om dine rettigheder. Børnekonventionen indeholder regler, der skal sikre, at alle børn har det godt og er trygge. Konventionen siger også, at alle mennesker har ret til at bestemme over deres egen krop. Det betyder, at ingen må tvinge dig til at gøre noget, som du ikke har det rart med.
Derudover må ingen trække dine bukser af og tvinge dig til at putte noget op i dig, heller ikke bananer. I Danmark har vi også noget, som hedder den seksuelle lavalder, og det betyder, at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år. Det kan opleves krænkende, at nogen tvinger én til at gøre noget, som man ikke selv ønsker. Ingen mennesker må gøre sådan mod andre. Det kan være en styrke at kende til dine rettigheder, så ved du, at det er dig, der har ret – og at det var helt rigtigt at skrive herind!
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du mon bor sammen med begge dine forældre? Hvor var dine forældre henne, da dine to brødre holdte fest for deres efterskolevenner?
Du har ret til at få hjælp til, at få det stoppet og få sikret dig, at det aldrig kommer til at ske igen! Jeg synes, at du meget snart skal fortælle dine forældre om det, som du har oplevet. Dine forældre vil sandsynligvis blive lidt chokerede, men herefter kan de hjælpe dig med at få løst jeres situation.
Indtil at det er løst, synes jeg ikke du bør at være alene med dine brødre, fordi de har krænket dig. Hvis du føler, at det er svært at tale med dine forældre. Så kan det være, at du har en moster, en onkel, en pædagog eller en lærer, som du kan betro dig til? Det er vigtigt, at du finder en voksen, som kan hjælpe dig til at være tryg i dit eget hjem. Det er nemlig også en ret, du har!
Du kan vise dine forældre dit brev og vores svar, når du taler med dem. Dine forældre er også velkommen til at ringe til ForældreTelefonen. Vi kan tale med dem om, hvordan de bedst hjælper dig – lige nu. Se her: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Det er så godt, at du fortæller om din oplevelse. Du er rigtig sej, og jeg tror på, at du kan klare at tale med en voksen, så du kan få hjælp.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.