Brev
Skal jeg anmelde det??? Eller overreager jeg?
Hej BørneTelefonen
For 5-6 år siden, blev jeg voldtaget af min storebror.
Jeg har aldrig snakket med nogen om det, men min mor ved godt hvad der er sket.
Jeg bliver tit påvirket af overgrebene om aftenen eller når jeg er sammen med min storebror. Jeg kan slet ikke acceptere at han gjorde det.
Jeg har altid fået at vide at man skal anmelde en voldtægt.
Men jeg bliver i tvivl om at jeg skal anmelde det.
For jeg vil ikke gøre min bror ked af det. Men på den anden side, synes jeg også han burde vide at det ikke er okay, det han har gjordt.
Min mor er den eneste der ved det. Og vi har valgt ikke at fortælle det til mig far, for så ville han blive så sur på min bror.
Jeg er bange for at jeg overreager og om jeg bare skulle lægge det helt bag mig, og glemme det hele.
Jeg er også bange for hvad der vil ske med min familie og hvad mine venner ikke vil tænkte om mig, hvis jeg anmeldte det.
På en måde tror jeg at jeg at vil blive lettet hvis jeg anmeldte det. Men på den anden side ville jeg måske også føle en skam. For min bror er ked af det der er sket. Jeg ved ikke Hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit meget vigtige brev. Hvor er jeg glad for du har samlet dig mod til at fortælle os om din oplevelse her på BørneTelefonen. Sådan en oplevelse skal man nemlig helst ikke gå med alene, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig videre. Du har taget det første vigtige skridt, og det var at kontakte os!
Når jeg læser dit brev, får jeg en klar besked om, at du har brug for at vide, hvad du skal stille op nu, og det kan jeg sandelig godt forstå. Du har gået og gemt på denne “hemmelighed”, at din bror har voldtaget dig for 5-6 år siden. Det må have været svært at gå med helt selv så længe. Jeg tænker på, om det har givet dig en følelse af at være alene med dine tanker og oplevelser?
Nu skriver du ikke, hvor gammel din bror var, da han voldtog dig. Det er nemlig vigtig viden, da der er forskellige regler og love, når det kommer til voldtægt. Det vender jeg lige tilbage til senere.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en meget svær situation at stå i. Du er blevet voldtaget af din bror, og det er i sig selv ulovligt og ikke i orden, det han gjorde mod dig. Uanset om han fortryder det i dag. Men fordi I er søskende gør det det selvfølgelig ekstra svært for dig at vide, om du skal anmelde det. Han er jo din bror, og du ønsker jo ikke at gøre ham ked af det, skriver du.
Du nævner, at din mor kender til, hvad der er sket, men at at I har valgt, at din far ikke må få noget at vide, da I mener, han vil blive sur på din bror. Det forstår jeg godt må være en svær situation for jer som familie.
Men når det er sagt, føler jeg alligevel, at du skal kende dine rettigheder. For sandheden er, at du er blevet voldtaget, og det er jo forbudt at have sex med sin søskende. Det er også derfor, jeg godt kunne tænke mig at vide, hvor gammel din bror var, da dette skete? Det er nemlig helt almindeligt, at søskende kan udforske deres seksualitet ved at være nysgerrige på kroppen og hinanden. Dog må man som søskende ikke have sex med hinanden eller voldtage hinanden. Det er ulovligt. Hvis din bror selv var fyldt 15 år eller ældre, da det skete, er der altså tale om en voldtægt. Hvis du har brug for mere viden om voldtægt, kan jeg råde dig til at læse lidt om det her: https://politi.dk/seksualforbrydelser/hvad-er-voldtaegt
Herinde på BørneTelefonen taler vi med mange børn og unge, som oplever at have tankermylder. Mange oplever, at det kan være svært at lukke for tankerne, og at de bliver påvirket af det. Derfor har vi lavet en guide, der måske kan hjælpe dig til at få ro på tankerne om aftenen. Du kan læse meget mere om det her. Det kan også være rigtig rart at få pause fra tankerne og blive god til at “skubbe tankerne væk”. Det er faktisk en øvelse som vi ved, at alle kan lære. Har du lyst til det, kan du prøve det her.
Jeg tænker, at du godt kunne have brug for at tale med en voksen om din oplevelser om selve voldtægten og de tanker, du går med nu. Du kan ringe til Center for seksuelle overgreb, og du bestemmer selv, om du vil være anonym eller ej. Den person du taler med, hjælper dig med at finde frem til, hvad der skal ske fremadrettet. Om du f.eks. behøver at anmelde voldtægten eller ej og i det hele taget hjælper dig med at forstå, hvad der er sket dengang. Du kan læse mere om det her: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/center-for-voldtaegtsofre/
Du er også altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen og tale med en af vores dygtige rådgivere som kan vejlede dig i, hvad du skal gøre herfra. Telefonnummeret er 116111. Rådgiverne er vant til at tale med børn om sådanne emner, så du kan trygt ringe til en af dem:)
Jeg håber virkelig at du finder frem til, hvad der er bedst at gøre, så du ikke skal kæmpe med dette her alene. Du har vist en stor styrke alene ved at skrive til os! Jeg ønsker dig alt det bedste fremover, så du kan få en ordentlig afslutning på det, du har været udsat for.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen