Brev
Sexsualt forhold til mormors mand
Hej.
Jeg har et meget vigtigt spørgsmål!!!
Ved ikke om jeg skal stoppe med at have sex med min mormors mand.
Ved godt det lyder underligt! Men jeg har det så godt når vi har sex!
Mit spørgsmål er om jeg skal stoppe med det?
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev og den tillid, du viser os her på BørneTelefonen ved at stille os et meget vigtigt spørgsmål, som jeg vil gøre mig umage med at besvare bedst muligt. Jeg tænker, at du måske gerne vil have os til at gøre noget, når du sender dit spørgsmål til os, men måske ikke er bevidst om det, hvilket der kan være mange årsager til?
Du spørger direkte, om du skal stoppe med at have sex med din mormors mand, når du har det så godt med det.
Hertil kan jeg kun svare, at din mormors mand skal stoppe med at have sex med dig, fordi det er ulovligt, og fordi det er et alvorligt overgreb, han begår mod dig hver gang det sker. Et overgreb som kan have konsekvenser for dig mange år fremover.
Han er den voksne, og derfor er det hans ansvar alene, og som voksen ved han godt, at det er ulovligt at have sex med et barn på 14 år.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at når der foregår et seksuelt forhold mellem en voksen og et barn er det altid ulige. Og barnet er ikke i stand til at sige ja og/eller nej, da barnet ikke udviklingsmæssigt er i stand til at forstå, hvad det er der sker.
Børn kan reagere rent fysisk på overgrebet, hvilket kan være det, der sker for dig, når du beskriver “at du har det godt, når I har sex”, men den fysiske reaktion betyder ikke, at du ønsker de seksuelle handlinger eller forstår, hvad de er udtryk for.
Måske bliver du helt forskrækket, når jeg skriver alt det her til dig, hvilket jeg i så fald godt kan forstå. Måske tror du, at det der foregår med din mormors mand, er OK og “naturligt”? Men det er det ikke og derfor er det så godt du har skrevet herind, så du, i dit eget tempo, kan få yderligere hjælp til at disse overgreb stopper.
Allerhelst vil jeg ønske for dig, at du vil ringe ind til os på BørneTelefonen, hvor vi rigtig gerne vil hjælpe dig, så disse overgreb kan stoppe, og derfor vil jeg opfordre dig til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111 – enten på telefon eller på sms.
Du vil fortsat være anonym. Du kan eventuelt også prøve at komme i kontakt med os på chatten på BørneTelefonens hjemmeside her: BørneTelefonen
Har du ikke modet til det lige nu, håber jeg du kan finde en anden voksen, du kan tale med din tvivl om. Nogle gange kan det være rart at snakke med én der er udenfor familien, så du ikke skal tage hensyn til deres følelser og reaktioner. Har du mon en lærer oppe på skolen du kunne tale med, hvis det er?
Jeg håber, du kontakter os eller finder en anden voksen, der kan hjælpe dig videre – du har allerede taget det største skridt ved at skrive herind.
Stort knus fra
BørneTelefonen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.