Sex mod vilje og vold mod ven

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen hvori du fortæller om, hvordan du blev presset til at give en meget ældre mand et blowjob. Det er rigtigt stærkt af dig, at du i første omgang har haft mod til at fortælle din storebror om, hvad det er du har været udsat for. Det må være rart for dig, at du har en stor beskyttende storebror, som gerne vil passe på dig og beskytte dig. Alligevel tænker jeg, at det ikke helt har været nok for dig, kun at fortælle din bror om det. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med nogle voksne om det du har været udsat for. Mon du kan finde det mod, som du brugte, da du fortalte din storebror om episoden? Kan du bruge modet til, at få fortalt om det til dine forældre? Måske kan din storebror hjælpe dig, og være der for dig, når du skal fortælle det, vil det måske gøre det lettere?

Det du har været udsat for, er slet ikke okay. I Danmark er der faktisk en lov, der forbyder sex med børn under 15 år, og det du har været udsat for er slet ikke lovligt. Måske kan det jeg lige har skrevet, gøre dig usikker, men det er ikke dig der har gjort noget galt. Ud over det du selv har været udsat for, bliver jeg lidt bekymret når jeg læser om, hvordan din bror, for at beskytte dig, kommer op at slås. Jeg tænker din bror vil gøre en masse for at passe på dig, men den løsning han vælger er ikke god, for det er ikke ok at tæve andre. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt du/I får snakket med dine forældre, så de kan hjælpe dig. Det lyder til du/I kender manden der tvang dig til blowjob, og han bør meldes til politiet, hvilket dine forældre kan hjælpe med, ligesom det er vigtigt at have nogle voksne, der kan lytte til dig og trøste dig efter den ubehagelige oplevelse.

Nogle ting og oplevelser kan være rigtigt svære at sætte ord på, måske har du det sådan? Hvis det er svært at fortælle, kan det så være en mulighed for dig, at du skriver om det til dine forældre. Det kan også en mulighed for dig, at spørge en af dine forældre om I kan gå en tur, fordi du har noget, du har svært ved at fortælle dem. Selv om det kan lyde underligt, er det nogle gange lettede at fortælle noget, hvis man sammen går en tur imens, er det en mulighed for dig?

Jeg håber du på en ene eller den anden måde, kan få sat ord på det du har oplevet til dine forældre, sådan at de kan hjælpe dig og også hjælpe dig med at sikre din ven ikke skal gå og være bekymret for din bror igen vil tæve ham. Det er nødvendigt dine forældre får talt med både dig og din bror, så I begge kan få støtte i forhold til det der er sket og hvordan man tackler det. Måske er du stadig usikker på, hvordan du griber tingene an? Hvis du har det sådan, eller hvis du på anden måde har brug for at tale tingene igennem med en voksen, er du meget velkommen til at ringe til  BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte og hjælpe.

Hvis dine forældre er usikre på, hvordan de bedst hjælper og støtter dig, når I har fået talt sammen, kan de måske have glæde af, at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, Det er et nummer inde ved Børns Vilkår, som forældre kan ringe til og hvor de kan tale med en rådgiver om de udfordirnger de har, er det mon noget for dem?

Mange Kærlige Hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)