Brev
sex mod sin vilje
Kære bb
jeg er en pige som er 16. Da jeg var 15 hade jeg en kæreste på 17 og da vi hade vært sammen i ca 2 måneder skulle jeg hjem til ham. Vi hade snakket om at vi skulle se en film og det sige jeg ja til. Jeg viste godt at vi skulle være alene hjemme sammen med hans bror på 5 år, da han så var bliver lagt i seng gik vi ind får at film. Vi sad og snakket og kysset lidt da han lige pkuslig begynder at tage mit tøj af.
Jeg prøver at tage fat i hans arm og sige stop man det eneste han gør er at sige hold nu op skat du vil jo gerne og det er jo også på tide du får det over stået. Jeg ligger der og kan indet gøre jeg begynder bare at græde og tænker jeg bare ville væk her fra. Han. både når at slikke og røre mig. Til sidst hvor jeg er ved at give helt op går det op får mig at han holder en hånd for munden af mig, så jeg får bit ham i hånden og kommer fri, jeg skynde mig at tage mit tøj og sko og og løbe ud af døren.
Da jeg og taber min sko ville jeg tage den op hvor jeg også høre ham sige vis jeg siger til nogen hvad der er sket ville han slå migihjel eller få nogen af hans venner til det. Ude på den skole jeg går på er der en voksen der ved det men jeg har ikke sagt til hende hvordan eller hvad der sket, det eneste hun ved er at jeg kan få Margit om det og det er det.
Vi har prøvet og se om jeg kunne få en psykolog at snakke med om det men vi har ikke fondet nogen i nu. Kan i hjælpe mig med til jeg man sove godt om natten og blive en glad pige igen knus .
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Det er en meget grim oplevelse, du har været ude for, og jeg kan godt forstå, at du har haft svært ved at komme videre. Det rigtig godt, at du har skrevet om voldtægtsforsøget til BørneBrevkassen, for når man har været ude for sådan noget, er det meget vigtigt at få fortalt om det.
Men det er tit svært at fortælle om, og nogle prøver at ” glemme” det i første omgang. Det kan bare som regel ikke lade sig gøre, fordi forsøg på voldtægt er meget grænseoverskridende. Der er også nogle, der vælger at holde det for sig selv, fordi de er flove over, hvad der er sket.
Jeg ved ikke, om du kan genkende det, men jeg kan sige, at ansvaret for en voldtægt eller forsøg på det, altid er hos den, der laver overgrebet. Der er altså ikke nogen grund til at skamme sig eller at være flov. Det er ham, der laver overgrebet, der har noget at være flov over.
Du blev truet til at tie stille. Det kan tyde på, at din kæreste godt vidste, at det var helt galt, det han gjorde. Måske har truslen også holdt dig tilbage fra at fortælle det?
Men nu har du fortalt det. Det er godt, for det er som sagt en af måderne, du kan komme fri af den grimme oplevelse.
Jeg synes, du kan være stolt over, at det lykkedes dig at slippe fri ved at bide din kæreste i hånden. Det var godt gjort midt i alt det kaotiske, der skete.
Det er fint, at du har fortalt en voksen på din skole om dine problemer med at sove. Og det er fint, hvis du kan komme til psykolog. Der skal bare helst ikke gå for lang tid.
Nu hvor du er begyndt at fortælle om det, kan du måske gå næste skridt. Det kan f.eks. være, at fortælle om det til din læge. Din læge kan muligvis give dig en henvisning til psykologhjælp. Det kan give dig en mulighed for at komme i gang med nogle samtaler, så du kan få din nattesøvn tilbage.
Jeg vil også opfordre dig til at kigge på
www.voldtaegt.dk
Her kan du bl.a. læse om reaktioner på voldtægt, du kan få råd til, hvad du selv kan gøre, og du kan se, hvordan du kan få hjælp i nærheden af, hvor du bor.
Hvis du har brug for at snakke med en rådgiver, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.