Brev
Sex mens jeg sover
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 19 år,
Jeg har en kæreste, men sidst vi sov sammen havde han sex med mig imens han troede jeg sov. Men jeg vågnede af det.
Jeg turde ikke sige eller gøre noget, for vidste ikke hvordan han ville reagerer på at blive opdaget, men det var virkelig ubehageligt.
Vi har ikke snakket sammen om det.
Ved ikke hvad jeg skal gøre ved det..?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Du skal vide, at det, som din kæreste har gjort, ikke er ok. Faktisk er det noget, man kan anmelde til politiet.
Jeg kan godt forstå, det var rigtig ubehageligt for dig.
Du er derfor nødt til at tage en alvorlig snak med ham – også selvom det er svært.
Han skal vide, at det, han gjorde, aldrig er ok. Du har jo ikke givet lov til at han har sex med dig, og derfor er det ikke ok.
Når man har sex, skal det ske med samtykke.
Det betyder, at man skal have mulighed for at kunne sige ja eller nej. Sover den ene person, har man altså ikke mulighed for at sige til eller fra – og derfor er det aldrig i orden at have sex med en, der sover.
Det er et overgreb – og det skal din kæreste vide.
Når du har talt med ham, må du bagefter “mærke” efter og finde ud af, om du kan fortsætte med at være kæreste med ham.
Det vigtigste er, at du igen kan have tillid til ham – og det ved du ikke, før du har taget snakken med ham og hørt, hvad han har at sige.
Du kan måske starte snakken sådan: “Der er noget, jeg længe har tænkt over.. noget jeg faktisk er rigtig ked af. Kan du huske… ” og så ellers fortælle ham, hvordan du har det.
Det kan være svært at sige, men nødvendigt.
Det kan også være, at du har brug for at snakke om det, der er sket med en anden – enten med en veninde, dine forældre eller en anden voksen.
Det kan være rigtig “sundt” at tale om oplevelsen, så du ved, at det ikke er dig, der har gjort noget forkert, men derimod din kæreste, der har overtrådt dine grænser.
Hvis du har brug for det, må du også meget gerne ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen