Brev
Sex
Hej
For nogle år siden oplevede jeg noget meget mærkeligt!
2 af mine bedste venner sagde at jeg lige skulle komme med dem. De førte mig ind i et skur og jeg var helt med på den, da jeg godt kan lide at lave ballade… Ligepludselig tog den ene bukserne af, og den anden kyssede hans tissemand. Bagefter lå de oven på hinanden (uden tøj)…
Jeg ville gå, men de sagde jeg skulle blive.
Den ene sagde jeg skulle tage bukserne af og han begyndte at kysse min tissemand/have den inde i hans mund i få sekunder. Den gang kendte jeg intet til det, og vidste ikke hvad vi havde gang i. Det hele forgik altså på min sfo, og jeg følte det var gruppepres.
Det er første gang jeg siger det til nogle, de to andre er flyttet skole nu.
Håber i vil fortælle mig bare noget, har det stadig forfærdeligt med det!!!
Jeg følte forresten ingenting, og dengang havde jeg ikke ‘stivet’ hvis jeg blev ophidset
Hilsen mig
Ps. I årene lige efter drømte jeg tit at der kom en voksen/nogle børn og kiggede på, ved ikke om det skete, da det hele gik så stærkt.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er virkelig glad for, at du har samlet mod til at formulere dine tanker i et brev, for det er en ubehagelig oplevelse, du har haft, og det er godt, at du nu deler det med BørneTelefonen. Jeg håber, at du kan mærke en lettelse ved at have fortalt det til os.
Du skriver, at det, der skete, var meget mærkeligt. Det var ikke bare mærkeligt, det var også dybt forkert af dine venner at overskride dine grænser på den måde. Du skriver, at du følte, at det var gruppepres, men det lyder som om, at det var mere end det. Det, dine venner gjorde, vil man betegne som en seksuel krænkelse. Det sker desværre, at børn krænker andre børn.
Andre børn og unge, som har været udsat for krænkelser, går efterfølgende rundt med mange svære tanker og følelser. Det gælder uanset, om man er blevet krænket af voksne eller børn. Det fylder især rigtig meget, når man ikke har fortalt andre om den ubehagelige oplevelse. Man kan føle sig beskidt og forkert og skamme sig over det, der skete, selv om det skete mod ens vilje. Kender du mon det? Det er en helt normal reaktion, men det gør den selvfølgelig ikke nemmere at bære rundt på.
Du fortæller, at du ofte har drømt, at der kom en lærer eller nogle elever og så på, men at du ikke ved, om det også var det, der skete i virkeligheden. Måske betyder det meget for dig, om andre var vidne til det, der skete, fordi du spekulerer over, hvorfor der så ikke var nogen, der greb ind? Måske vil det give dig ro i sjælen, hvis du kan overbevise dig selv om, at det sidste nok kun er noget, du har drømt?
Jeg tror ikke, at nogen så jer. I hvert fald ikke nogle voksne. For en voksen ville have grebet ind. Voksne har pligt til at stoppe overgreb, og på en sfo er de voksne også uddannet til at passe på børn.
Uanset hvad synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får talt med dine forældre om det, der skete dengang. Oplevelsen bliver ved med at fylde, fordi du har brug for at få den vendt. Det har du taget hul på at gøre ved at skrive til BørneTelefonen, og det er virkelig godt, men jeg tror, at det vil gøre en stor forskel for dig, hvis du tør tale om det med nogen, som du har tillid til, og det håber jeg, at du har til dine forældre.
Og hvis ikke du har lyst til at tale med dine forældre, så håber jeg at du kan komme i tanke om andre voksne, som du kan fortælle det til.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at øve dig i at fortælle det til en voksen, som du kender. Det er et tip, som mange andre børn og unge gør brug af, når de skal fortælle noget til nogen for første gang. Et andet godt råd er at vise dit brev til den voksne, hvis det er for svært at sige tingene højt.
Du og dine forældre eller en anden voksen kan sammen finde ud af, hvad du har mest brug for lige nu. Måske har du brug for, at I tager en snak med en pædagog på sfo’en om det, der skete dengang.
Det kan også være, at de to drenge, der nu har skiftet skole, udsatte andre end dig for krænkelser, og så er det vigtigt, at det kommer frem, fordi der måske er andre end dig, der har det skidt. Hvis det er tilfældet, er det selvfølgelig også vigtigt, at de to drenge får noget hjælp til at stoppe med at krænke andre, og det er de voksnes ansvar.
For dig handler det om, at du skal have det bedre med dig selv og nå en form for fred med det, der skete. Og det er det vigtigste lige nu.
Jeg ønsker virkelig for dig, at du kommer godt videre med dine forældres eller en anden voksens støtte.
Kærlig hilsen BørneTelefonen