Brev
Sendte billede af pik til mindreårig
Hey
Dreng på 16 her
Jeg sendte et billede af min pik til en 13-årig, jeg ved ik hvad der gik af mig 🙁
Nu vil hun melde mig, og hun har blokeret mig, så ved ik hvad jeg skal gøre, og jeg er i total panik lige nu.
Vh 16 årig dreng der er bange
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive herind og dele din bekymring. Jeg kan rigtig godt forstå, at du er bange for hvad der kan ske nu. Og det lyder til, at du virkelig fortryder at du sendte et billede af din pik.
Nogle unge unge (og voksne) synes at det er spændende at sende nøgenbilleder af sig selv til andre. Måske til en pige, man synes er sød. Men generelt er det ikke en god idé at sende nøgenbilleder. Det kan nemlig være, at modtageren synes det er ubehageligt og grænseoverskridende at få den slags billeder, hvis de ikke selv har bedt om det. Sådan har de fleste det faktisk, og i loven står det også, at man ikke må sende intime billeder uden tilladelse.
Hos BørneTelefonen har vi også talt med en del unge, som har sendt nøgenbilleder til en bestemt person som de måske stolede på, hvor modtageren så har delt det med andre. Det er faktisk ulovligt at dele billeder med andre uden at have fået tilladelse. Men det kan desværre ske. For at undgå sådan nogle uheldige situationer, så er det bedst slet ikke at sende intime billeder til andre.
Nu er det desværre sket for dig, og jeg kan godt forstå at du er i panik. Det er bestemt ikke en rar situation at stå i.
Det kan være mega svært at finde rundt i hvad der er lovligt og hvad der ikke er lovligt på de sociale medier, samt hvordan lovgivningen er. I princippet kaldes det for “blufærdighedskrænkelse”, hvis man sender nøgenbilleder af sig selv uden at have fået lov til det. Når man er over 15 år, så kan man risikere at blive straffet, typisk med en bøde. Men pigen er også under 15 år, så det kan blive skærpet if. til straffeloven, hvis det anmeldes og bliver til en sag.
Hvis du vil vide mere om, hvad man må og ikke må dele, så kunne det også være en idé at kigge på rådgivningen: Sletdet.dk
Jeg ved ikke, om det er sådan det kan forholde sig – Men nogle gange kan unge sige, at de vil gå til politiet, fordi de er blevet bange og vil have en ubehagelig episode til at holde op. Måske er det ikke sikkert, at pigen faktisk vil melde episoden til politiet?
Jeg kan godt forstå, at det er mega ubehageligt at gå og være usikker på hvad der skal ske nu. Det er tit hårdt at gå rundt alene med de tanker. Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud hjemme hos dig, og om du føler at du kan tale med dine forældre.
Men det kan være en rigtig god idé at tale med fx din far eller mor om hvad der er sket. Eller måske bare en god ven? Det kan måske føles pinligt og grænseoverskridende at fortælle, men mange unge oplever, at det faktisk er en lettelse at få talt om.
Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale mere om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen